התחברות

נא הכנס את מספר הטלפון שלך למטה נא הכנס את הקוד שנשלח לטלפון שלך שלח קוד מחדש
עדיין אין לך משתמש? הרשם ליוצאים לשינוי עכשיו!

התקופה

אוצרות יהודיים? - על הסדרה "יהלומים" בנטפליקס


יש משהו מדליק בהיחשפות לתכנים שרחוקים לכאורה מחיי היום יום, בספרים, סרטים ובכלל. תחושת הריחוק או הזרות מצטמצמת ככל שההיכרות מתמשכת ומעמיקה, והקודים המסתוריים במבט ראשון אט אט מתבהרים ונותנים מקום ללמידה והתרחבות. כך, ריאליטי נועז על מערכות יחסים פתוחות בבריטניה יכול להחכים אותנו על הטקטיקות הנסתרות של מערכות יחסים, וסדרת טבע, שתתחקה אחרי עדרי פילים בסוואנה האפריקאית, יכולה להעביר אותנו שיעור מפתיע בהבעת רגשות. הדוגמאות האלו אינן מקריות. אלו תקצירים של שתי סדרות שצפיתי בהן לאחרונה, ממש לפני הצפייה בסדרה "יהלומים" שכבר ארחיב עליה, אבל קודם כול – השורה התחתונה: מוזר ומאכזב שדווקא סדרה שמתעסקת בחרדים וביוצאים מהחברה החרדית לא רק שלא הצליחה ללמד אותי – חרדי לשעבר – דבר אלא גם גרמה לי להרגיש, בעיקר, שהיא עושה כל מהלך אפשרי כדי שאצא ממנה בתחושה של בזבוז זמן מוחלט. הסדרה יהלומים (Rough Diamonds) עלתה בנטפליקס בהפקה משותפת ישראלית-בלגית, והיא מתמקדת במשפחת וולפסון החרדית באנטוורפן ובעסקי היהלומים שלה. העלילה נפתחת בהתאבדותו של יאנקי, הבן הצעיר שהסתבך בענייני כספים והשאיר את המשפחה להתמודד עם ה"בושות" והעניינים הלא פתורים, לצד החיכוכים הפנימיים שכעת צפים ועולים. רגע לפני ההלוויה מופיע נח, האח שעזב לפני כ-15 שנים ועבר לחיות בלונדון. הוא מגיע עם בנו טומי ומחליט להישאר לתקופה כדי לנסות להציל את העסק המשפחתי. אם בהתחלה יש מי שמנסה להקשיח את ליבו או סתם להיות מופתע מהנוכחות החדשה, הרי שמהר מאוד (מהר מדי לטעמי) - בעיקר הודות לפתרונות היצירתיים שהוא מביא איתו - נח משתלב יותר ויותר בנוף. בהתחלה הוא נתפס כדמות המושיע, שכן גם כשנדמה שכבר אין מה לעשות הוא תמיד ישלוף משהו מהכובע. אבל השפנים כוללים צעדים לא אלגנטיים שמסתבכים ומבהירים שגם למלאך הגואל יש מגבלות. הסדרה, שכוללת דיאלוגים ביידיש ובפלמית ורושמת הצלחה לפחות בכל מה שקשור לתיעודיות של העולם החרדי והליכותיו, בוחרת לשקף דרך העולם הסבוך של תעשיית היהלומים את מערכת היחסים בין המשפחה החרדית לנח שנעלם, הותיר אחריו לא מעט משקעים ועכשיו חזר. "אלוהים לקח לך בן אחד והחזיר לך בן אחר", אומרת האם לאב בניסיון לרצות אותו ולשכנעו לקבל את הבן בחזרה (השחקנית הישראלית יונה אליאן לצד דודו פישר בתפקידים נהדרים. בכלל, בדומה לסדרות "חרדיות" אחרות, יש משהו בגיל שעושה טוב לשחקנים שצריכים לדבר יידיש ולחבוש שטריימל/מטפחת), אבל האב לא כל כך מקשיב ומבכר להתמקד בנכדו החדש, טומי, אולי ממנו עוד תבוא ישועה. יהלומים לא מסתפקת בניסיון לשדך בין דרמת פשע לסיפור משפחתי, והיא דוחפת פנימה לא מעט אלמנטים שאמורים להוסיף נופך ועומק אך בפועל מייצרים תסבוכת נוספת. מרומן חדש/ישן בין נח לגילה, האלמנה הטרייה (שהייתה ארוסתו בעבר) ועד שמועות על נטיות "הפוכות" של אחד מבני המשפחה ועוד ועוד. במקום להתמקד במורכבות הרגשית שתאפשר לנו להתחבר לדמויות, הסדרה בוחרת לזרוק עוד ועוד פתיונות בתקווה שמשהו יתפוס. סל הערכים של העלילה מתפקע מרעיונות, אנלוגיות ומסרים, וזו בדיוק נקודת התורפה שלה. ממשפחתיות בכלל ויחסי אב ובנו בפרט ועד המעבר החמקמק בין ערכים מקודשים לאינטרסים אישיים – כל הכותרות הנכונות מופיעות, נותנות את השואו שלהן לרגע ונבלעות מהר מאוד בדרך לכותרת הבאה. בשונה מ"שטיסל" המוערכת, שחינניותה נבעה דווקא בשל חוסר חנפנותה, כמו גם המיני סדרה "המורדת" שעלתה בנטפליקס לפני כמה שנים והיטיבה להצטמצם ולתאר את התהליך האישי של אסתר בת ה-19 (שירה האס) שברחה לברלין מהקהילה של חסידות סאטמר - במקרה של "יהלומים" בולטת ההתפזרות שלא מאפשרת לשום עומק רגשי להיווצר. בדומה לשוק היהלומים הקשוח, שלא מותיר מקום לתחושות, כך גם הטיפול בדמויות האנושיות ובתהליכים האישיים שעוברים עליהן לא צולח את שלב הסמליות ונותר פלקטי וחלול. זה לא רק עניין של יוצרים שלהבדיל מהסדרות הנ"ל לא באו מהעולם החרדי, זו עצלנות תסריטאית שמתחילה בלא לומר שום דבר מקורי על קהילה ייחודית וספציפית, וזולגת להחלטות שרירותיות ופתרונות גסים לדילמות מורכבות. לא חייבים להפיק מכל סדרה שיעור לחיים, אבל תחושת חוסר המאמץ הכללית לא מאפשרת גם סתם להתרווח וליהנות. ההתוודעות לחייו של נח מתווכת בעיקר דרך ההתמודדות של הסובבים אותו מול דמות שנותרת כמעט אנמית. הוא פשוט מופיע כעובדה מוגמרת שאין לערער אחריה. האם הוא זועם על אביו שעדיין מתנכר לו ומטיח בו גם ברגעים הקשים: "אתה עלה ברוח. חשבתי שתירש אותי. אדם כמוך יכול להביא רק לתוהו ובוהו"? ובכלל, האם יש משהו שהוא למד/הבין/מתחרט עליו אחרי 15 שנה של נתק? זה בסדר להתמודד עם אירוע בסדר גודל שכזה דרך הדחקה מוחלטת, אבל בשביל זה בטח שלא צריך שמונה פרקים, דמויות ועלילות משנה ואינסוף מבטי סרק. הרגעים הנדירים שמדגישים את הפוטנציאל המפוספס אלו האתנחתות שבהן התעלולים התסריטאים לא מנסים לכפות את עצמם על הדמויות שמופיעות ללא שום ניסיון לשנות או לתקן משהו. למשל, המתח הרגשי והמיני שמצטבר בין נח לאלמנה ומצליח להעביר את הסיטואציה המורכבת שהיא נתונה בו, או רגעי המשבר של אלי, האח הגדול שבשלב מסוים מפנים את כובד האחריות והמשמעויות של פעולותיו. באופן שונה מהדמויות שלה, שנופלות וחוטאות ונשברות, הסדרה עצמה מקפידה לשמור על שמרנות לחומרא שלא חורגת מתבניות מהודקות; שאולי משרתות את האלגוריתם של נטפליקס אבל לא את הצופים ששוב יגלו, מאוחר מדי, שהם קיבלו יהלומים בשק.  

(לא) טור פרידה ממת'יו פרי / צ'נדלר בינג


על "מי" אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על צ'נדלר? האם אנחנו מדברים על צ'נדלר (מיוריאל), בן יחיד לנורה, סופרת מהז'אנר הארוטי, ולצ'ארלס, אישה טרנסג'נדרית ומלכת דראג, שעבר להתגורר בפרברים עם בת זוגו מוניקה, והשניים מגדלים תאומים מתוקים שאימצו, או שאנחנו מדברים על מת'יו (לנגפורד), בן לעיתונאית קנדית ושחקן אמריקאי, אח של מרי שיצא בעבר עם ג'וליה רוברטס, שבשנים האחרונות התגורר בבית מפואר ומבודד בלוס אנג'לס? האם אנחנו מדברים על מעבד ומנתח נתונים שחבריו הטובים, כולל בת זוגו, לא בדיוק יודעים מה הוא עושה ושבשלב מסוים מחליט להתפטר ולהתחיל מחדש כקופירייטר, או שאנחנו מדברים על שחקן וקומיקאי, מועמד לפרס גלובוס הזהב, שלפני כשנה פרסם ספר זיכרונות בשם "חברים, מאהבות והדבר הגדול והנורא" – שזכה למעמד "רב מכר" - ושהונו האישי מוערך ב-120 מיליון דולר? הרצף האישיותי מת'יו-צ'נדלר הוא גם אתגר מרתק של "מצאו את ההבדלים" בין משחק למציאות אבל גם רצף טרגי של שחקן מוכשר שפספס כל כך הרבה, של כוכב שהחמיץ את שנות ההצלחה הגדולה של "חברים" בגלל התמכרותו למשככי כאבים (מה שבא לידי ביטוי גם על המסך, דרך השינויים הפיזיים הקיצוניים במהלך העונות), ושאת רוב שנות הצילומים והשידורים הוא לא זכר ולחלק גדול מימי הצילום הגיע כשהוא מסומם לחלוטין, מדקלם את השורות שלו על אוטומט. כך הוא מתאר את מצבו בספר שכתב: "מייד אחרי החתונה עם מוניקה (עונה 7) הסיעו אותי בחזרה למרכז הגמילה. ברגע השיא שלי ב'חברים', ברגע השיא של הקריירה שלי, ברגע האייקוני בסדרה האייקונית, הסיע אותי טכנאי למרכז". מת'יו פרי אינו צ'נדלר בינג. זו עובדה מוכחת. עם זאת, קשה להפריד בין נסיבות חייו של מת'יו לקריירה שלו בכלל ולדמותו ב"חברים" בפרט. כי כשאנחנו מדברים על מת'יו, אלכוהוליסט מגיל 14 שהעביר כמחצית משנות חייו בבתי חולים ובמרכזי גמילה מסמים ואלכוהול, אנחנו גם מדברים על צ'נדלר המבוהל והחרדתי, שלא מסוגל לזוז 10 עונות, 236 פרקים בלי מאגרים בלתי נדלים של סרקזם. כשאנחנו מדברים על צ'נדלר, דוקטור למדעי הפאנצ'ים בזמן הנכון ובמקום הנכון, אנחנו גם מדברים על מת'יו, שמתאר בספרו את תחושותיו במהלך הצילומים לסדרה: "זה היה כאילו מישהו עקב אחריי במשך שנה, גונב את הבדיחות שלי, מעתיק את הגינונים שלי, מצלם את השקפת החיים השנונה שלי בעולם. זה לא שחשבתי שאני יכול לשחק את צ'נדלר. הייתי צ'נדלר". וכשאנחנו מדברים על צ'נדלר שמסיים את המסע שלו ב"חברים" עם זוגיות יציבה וחברים לכל החיים, אנחנו גם מדברים על מת'יו, שהעיד בספרו שאת השנתיים וחצי האחרונות לחייו הוא חי כ"אדם פיכח שעושה מדיטציה במרפסת מול הים ומודה על הכול". על "מה" אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על צ'נדלר? כנגד שישה חברים דיברה תורה - מול החנוניות הממוקדת של רוס הפלאונתולוג, השיקיות הזוהרת של רייצ'ל, הצבעוניות הרוחנית של פיבי, הקפדנות האנרגטית של מוניקה והטמטום המתקתק של ג'ואי – יש את צ'נדלר, יצור "רגיל", נציגם של חסרי התחביבים, נעדרי התשוקות, כאלו שסתם קשה להם כי החיים, כי העבר, כי ההווה, כי העתיד. בעולם של סיטקומים רוויים בדמויות נוסחתיות בואכה קריקטוריסטיות, צ'נדלר זוכה למקום של כבוד דווקא בגלל האפרוריות שמפנה את אור הזרקורים לבנאליות היומיומית מעוררת ההזדהות. "צ'נדלר" עדיין חי וקיים, ולכן מותר לזכור ולהזכיר שמדובר גם בדמות עוקצנית, צינית ועצלנית. שמדובר גם בדמות בלתי נסבלת לעיתים שאפילו החברים הטובים שלה טורחים פה ושם להזכיר לה את זה (כשצ'נדלר היה נחוש להחליף את שמו [עונה 4, פרק 18] כי שכנע את עצמו שזה הגורם להצקות שחווה בבית הספר ולכך שלא הולך לו עם נשים – פיבי אומרת לו: "יש לך בעיות בגלל מי שאתה, לא בגלל השם שלך!"), שמדובר גם בדמות שבוחרת לענג את עצמה עם פורנו כרישים (לא באמת! זה היה מבחן. אם לא הבנתם את ההקשר ראו זאת כהזמנה לבינג' פריינד'ס חוזר). "צ'נדלר" עדיין חי וקיים. ובזאת נחמתנו. כי לעד נוכל להתעודד מרגעי השבירה שלו, שיזכירו לנו שלא חייבים כל הזמן להיות עם רגל על הגז; לעד נוכל להיזכר בליצן הרגיש וחסר הביטחון, שמשתמש בהומור ובציניות כדי לשרוד; לעד נוכל לצפות ביצור חרדתי ("היי, אני צ'נדלר, אני מספר בדיחות כשלא נוח לי") שלא מצליח לבכות (עד שזה משתחרר ואז הוא לא מצליח להפסיק), שלא מסוגל לספק חיוך אחד נורמלי בצילומי האירוסין עם מוניקה, שאוהב להתפנק באמבטיית בועות באמצע היום, שנאלץ לנסוע לתימן כי זו הדרך היחידה להתחמק מג'אניס (חוץ מהאופציה הלא בלתי סבירה להגיד לה בפנים שהיא "בלתי"); לעד נוכל לצפות ב"גברת צ'ננדלר בונג" שלא יודע איך להתמודד עם נשים ("עד שהייתי בן 25, חשבתי שהתגובה היחידה ל'אני אוהב אותך' היא 'אוי, חרא!'"), ושאם כבר קורה משהו עם מישהי אז מדובר באחת מהאופציות הבאות או בכולן: בת הזוג של ג'ואי, אחת משבע אחיותיו של ג'ואי, הבוסית של רייצ'ל. ואפרופו נחמה ונשים וצ'נדלר - בעונה השנייה, כשכולם עוד צעירים תמימים ויפים, השכן המעצבן, מר הקלס, מת בפתאומיות (רגע אחרי מריבת שכנים נוספת עם מוניקה ורייצ'ל). בזמן שפיבי מתקשרת עם הרוח של מר הקלס, ומוניקה ורייצ'ל רבות ביניהן על החפצים שהוא הוריש להן - צ'נדלר נחשף ליומן של מר הקלס ומגיע מהר מאוד למסקנה שגם הוא יסיים את חייו זקן ובודד, ולו בשל העובדה שהוא והקלס לא כל כך שונים – שניהם נבחרו ל"ליצן הכיתה" בתיכון, שניהם דחו נשים על הסף מסיבות קטנוניות. בצעד נואש הוא מנסה לחזור לג'אניס, האקסית הנצחית (OMG!) והיא בתגובה באה לבית הקפה כדי להפתיע אותו עם בטן הריונית שאמורה לסתום את הגולל ל(עוד) קאמבק. "אני אגמור לבד בדיוק כמוהו. אנחנו נוסעים באותו מסלול", מגיב צ'נדלר בנאום מיואש. "נכון, אני מאחר ב-30 שנה אבל התחנות הן אותן תחנות. עיר המרירות, כפר הבדידות, צומת העריריים... אתם כולכם תתחתנו ואני אגמור לבד". אז לתשומת לב כל המרירים, הבודדים, העריריים - כולנו יודעים איך צ'נדלר גמר. לפחות בסדרה.   סרטונים למזכרת: https://www.youtube.com/watch?v=p9P2RgZcY3s https://www.youtube.com/watch?v=EngkJ_xOk6s https://www.youtube.com/watch?v=XFpUXkugCus https://www.youtube.com/watch?v=-q-k84sNe08 https://www.youtube.com/watch?v=o3PEhc0USRM  

אומץ או אונס?


"זה פורנו כשר," הגדיר אחד מחבריי את הסדרה "חאנשי", ששודרה בחודשים האחרונים ב-Hot. זו לא נשמעה לי המלצה טובה, אבל יומיים של מחלה וריתוק למיטה בחוסר מעש גרמו לי לצפות בעשרת פרקיה. אני עדיין מתלבט אם להתחרט. "חאנשי" היא סדרה קומית ישראלית-אמריקאית, המגוללת את הרפתקאותיה של נערה חרדית מברוקלין, שבורחת מביתה ומארוסה ועושה עלייה לישראל. הרחק מביתה ומהוריה הקפדניים, חאנשי מאפשרת לעצמה פריקת עול מוחלטת ומלאת סערה ותשוקה. במסגרת הגשמת פנטזיות, מחפשת חאנשי לקיים יחסי מין עם ישראלים, בעדיפות לחיילים ממוצא מזרחי. חאנשי עושה הכול כדי להשיג את מבוקשה ולא דופקת חשבון לאף אחד. הדמות עשויה היטב ומשדרת מורכבות רבה. מצד אחד, קשה שלא להזדהות עם הבחורה שמגשימה את עצמאותה בעקשנות, ובוחרת בחֵרות במקום בנוחות. מצד שני, קשה שלא להרגיש אי-נוחות נוכח האימפולסיביות והאגרסיביות שהיא נוקטת כדי להשיג את מבוקשה, וכך הצופה נע בין הרצון לצעוק על חאנשי חסרת ההתחשבות לבין הרצון לגונן על הנערה המבולבלת וחסרת האונים. הסדרה נוגעת ללב ומציפה שלל נושאים, אך דומה שהנושא המרכזי שהיא נוגעת בו הוא הגבולות הנדרשים במצבים אינטימיים. חאנשי, שמוצאת די מהר בחור שחום שמדליק את תשוקתה, לא רואה בעיניים. דוד, בחור דתי שרוצה לשמור נגיעה, מביע שוב ושוב את רצונו לשמור מרחק וגבולות, אך חאנשי מתעלמת מכך. הסיטואציות מידרדרות למצבים שבהם הג'ינג'ית האמריקאית כופה עצמה על הבחור המבולבל שחווה בה עת תשוקה וייסורי מצפון, וממשיכה באקט המיני למרות תחנוניו המפורשים לעצירה. זוהי סצנת אונס לכל דבר ועניין, אלא שהנאנס הגברי מוצג כנהנה בסופו של דבר. נהנה בעל כורחו. מבחינה זו הסדרה מציגה עלילה עם מאפיין נדיר שאינו נפוץ בטלוויזיה ובקולנוע – הצגת האישה כתוקפת מינית ואת הגבר כקורבן. אך לפני שמספיקים לעכל את השינוי, בפרקים האחרונים צצה נקודת מפנה. מתברר שחאנשי הפוגעת היא עצמה קורבן אונס. מכאן והלאה המסרים הופכים להיות פחות מורכבים, יותר חדים ויותר מקובלים. הגבר שפגע בה מוצג כאדם חסר לב, נעדר אישיות ועם רוע אדיש ובולט. הנרטיב של גבר תוקף ואישה קורבן הוחזר למקומו הטבעי והחד-משמעי, על פיו גבר תוקף הוא גבר חזק ורע, ואישה תוקפת היא מסכנה שנפגעה בעבר וממשיכה את שרשרת הפגיעות. הגדיל לעשות מגזין ,ATmag שבפוסט בפייסבוק הגדיר את האונסת כגיבורה, וביכה ש"חבל שאין לנו עוד גיבורות כמו חאנשי". מתברר שעוד רבה הדרך להבנה ציבורית שגם גבר עלול להיות קורבן, וש"לא" של גבר, זה פשוט לא! מלבד אלו, העלילה עוסקת כמובן גם בשאלות של בחירת בן זוג. האם להעדיף את ה"מתאים" על פני ה"מסעיר ומעורר הפרפרים"? האם לבחור ב"מחזר" או ב"מאתגר"? שאלות שמקבלות משנה תוקף כשעוסקים בנערה מבית חרדי. בריחתה של חאנשי ממנדי, הארוס הברוקליני שלה, מעלה אפוא שוב לדיון את צורת הנישואין החרדית. יחד עם חברתה נוקי, מנסה חאנשי להשתחרר מהלחץ המשפחתי להתחתן עם האיש "הנכון" לטובת מימוש התשוקה המודחקת. לפני כמה שנים קיבל נושא זה סיקור נרחב בסדרה "המורדת'", אך אצל חאנשי המסרים מורכבים יותר. בניגוד לאסתי המורדת, שהצופה מתחנן אליה בליבו שתברח מנישואיה הכושלים והכפויים, הרי שאצל חאנשי עשוי הצופה לצפות להפי-אנד שיחזיר אותה לידיו הטובות של מנדי, החכם, המתחשב והשנון – בעל חוש הומור של חרדי אמריקאי בורגני. במקום זאת חאנשי מעדיפה לרדוף אחרי דוד הבלתי מושג. כשהלה מתמסר אליה סופסוף ומפתח אליה דאגה וחיזור, היא מאבדת בו עניין. קיצורו של דבר, בין שנתלהב ממסריה של הסדרה ובין שנזוע מולם באי-נוחות, אין ספק שסיפורה של חאנשי עשוי מהחומרים הטובים ביותר: זוגיות, סקס, מגדר ומה שביניהם. ואם כל זה מגיע גם במעטפת של סיפור יציאה מהחברה החרדית, יחסים בין ילדים להורים ומפגש תרבויות מרתק בין אמריקאים לישראלים – מה צריך יותר מזה? או כמו שחברי אמר: "זה פורנו כשר".

בעקבות המורדת


(זהירות - ספויילרים) 1) וואו אני לא נושמת לא יכולה לנשום. זה מטורף כמה זה נגע ללב שלי. מהרגע ‏שהתחלתי לצפות בסדרה אני פשוט ראיתי את עצמי בתוך אסתי. ‏אני מתחילה לראות את פרק הראשון ‏ופשוט בוכה אני מנסה לעצור את הדמעות וזה פשוט לא מפסיק וככל שהסרט ממשיך אני בוכה יותר ויותר ‏ולא מבינה איך התסריטאי מכיר אותי כל כך בעל פה. ‏פעם ראשונה שאני מרגישה שמישהו מזדהה במדויק איתי ומרגיש בדיוק מה שאני הרגשתי באותו תקופה שהייתי נשואה. כולי צמרמורות. 2) אני באה מבית חסידי. כיום אני מסתכלת על הסדרה מעיניים שלי במבט אחר. אני מבינה כמה סתומה הייתי כמה עבדו עליי במשך כל חיי. גם ‏בשידוכים. כל כך קשה לי לראות את זה שהם עדיין ממשיכים לעבוד על כל כך הרבה על בנות ‏כל כך צעירות שעדיין אין להם דעה משל עצמן ומפחדות להגיד מילה כי הם יודעות שאם יגידו מילה אחת שהם לא רוצים אותו אז זה נקרא כאילו הם לא מכבדים את ההורים שלהם... ומי רוצה למרוד? אף אחת לא רוצה למרוד. כולן רוצות להיות בנות ישראל כשרות ‏שעושות בדיוק את מה שההורים שלהם רוצים שהם יעשו. בנות טובות ולשמור על זכות שלהם כבת ישראל כשרה כי אחרת מי יודע אם בכלל מישהו ירצה אותם... 3) ‏עכשיו שאני נמצאת על הרצף הדתי ויוצא לי לדבר עם מאות נשים שמספרת לי שממש לא רצו להתחתן עם בן הזוג שלהם. ‏יוצא לי לדבר עם מלא גברים שמספרים לי כמה הם ‏לא נמשכים לנשים שלהם אבל מה הם יכולים לעשות? יש להם כבר 6/7/8 ילדים... ‏שהם ייפגעו בנשים שלהם בילדים שלהם? ‏זה מטורף שאין את זכות הבחירה... ‏לכאורה כביכול יש כן בחירה כי כן שואלים את הבחורה אם היא רוצה אותו או לא, אבל הבחורה לא יכולה להגיד לא. ‏כשאני הייתי בשידוכים אני זוכרת שלא רציתי אותו בכלל אבל ידעתי שאם אני אגיד לו, זה אומר שאני הולכת נגד הרצון של הוריי ‏ורציתי להביא להם נחת ‏אז אמרתי כן... 4) ‏אני זוכרת שביום לפני החתונה הלכתי לשכנתי ‏אחרי המקווה ופשוט ישבתי ובכיתי לה שאני לא רוצה להתחתן אבל אני לא רוצה לגרום להוריי צער היא בכתה יחד איתי ‏אבל הבנו שאי אפשר עכשיו ברגע אחרון לבטל את זה כי ‏מה יגידו כולם? ‏הרגשתי הרבה יותר טוב חזרתי הביתה ואמרתי אני אעשה את זה לכבוד הוריי ואתחתן. כבר בשבע ברכות הבנתי בדיוק עם מי יש לי עסק. עם המשפחה שלו. אני צריכה כל הזמן להרשים את המשפחה שלו כל הזמן הוא רצה שאני יתלבש ככה בשביל סבא שלו וככה לחבר שלו כדי שידעו שהוא התחתן עם בחורה טובה וצדיקה. הוא בעצמו ‏בכלל לא עניין אותו איך אני נראית העיקר להרשים אותם. להראות להם שאני צדיקה. ‏אני בכלל לא חייתי אתו אני חייתי עם המשפחה. 5) יום אחרי החתונה השוויגער באה לשאול אותי האם הצליח לנו אתמול בלילה. כולי מסמיקה ולא יודעת מה לעשות. ‏ואז בת דודה שלו התקשרה ואמרה לי שיש לה כל מיני רעיונות והתחילה לתת לי טיפים. בדיוק איך לנסות לעשות שיהיה לי יותר קל בשעת המצווה. ואז דודה שלו התקשרה ‏כל כך ״שמחתי״ ‏שכולם יודעים בדיוק מה קורה במיטה שלי... ‏יש בסדרה את הקטע שהמדריכה יושבת אתה ומסבירה לה ‏שבעצם באנו לעולם בשביל להביא ילדים וזה בדיוק מה שהיא רוצה... לא זה מה שרציתי. הם החליטו בשבילי שזה מה שאני רוצה. שלא תבינו לא נכון אני מטורפת על הילדים שלי אבל זה לא היה הבחירה שלי להביא אותם לעולם. המדריכה הסבירה לי איך אני צריכה להתנהג אתו ולא אמרה לי מילה עליי. הוא צריך להיות כמו מלך היא אמרה לי אז ישר שאלתי שאם כך אני המלכה. היא לא ענתה. בדיוק כמו בסדרה. 6) כ‏שהיא מסבירה לאיפה צריך להכניס את האיבר שלו ‏אני זוכרת את ההלם שקיבלתי כשהלכתי לשירותים. אני באמת לא ידעתי שיש שם חור.. ‏זה לא שהייתי ילדה סתומה אני ידעתי פה בשם שמעתי כל מיני דברים אבל באמת לא ידעתי בדיוק איפה זה נמצא כשראיתי את זה עכשיו בסרט הבנתי כמה העולם החרדי כל כך סגור בעניין מין. בנות אפילו לא יודעות על הגוף שלהן וצריכים להסביר להם בגיל 18 איפה יש להם חלק בגוף ‏ ‏שהם בעצם לא מכירות בכלל. זה מטריף אותי לגמרי. זה הגוף שלי ואני צריכה להכיר אותו. אבל איך פשוט מעלימים את זה שרק מתי שצריכים להביא ילדים לעולם אז מזכירים להם שיש כזה דבר... 7) כ‏שמראים בסרט שהם שוכבים שם. אין רומנטיקה. אצלי זה היה ככה בדיוק. גרנו קרוב לשכונה חילונית כך שיצא לי לפעמים לראות זוגות מתנשקים ידעתי שזה דבר שהוא אסור כי רק הגויים מתנהגים כך. אבל באיזה שהוא מקום נורא נורא ‏קינאתי בהם. בפעם השנייה ששכבנו ובא אליי וניסה לנשק אותי ישר צעקתי עליו שאנחנו לא גוים ‏למרות שכל כך רציתי את זה כל כך רציתי את החיבוק הזה שהוא יאהב אותי שהוא ירצה אותי אבל לא אהבתי בכלל כי ידעתי שזה מעשה של גויים. ‏ 8) אחרי כמה שנים הבנתי שזה דבר שאני רוצה מאוד ‏ואני הלכתי ‏לרב ואמרתי לו שאני רוצה את זה אמר שאם זה משהו שמאוד חשוב לי שזה בסדר ואנחנו יכולים להתנשק אנחנו יכולים להתחבק. חזרתי הביתה וסיפרתי לו את זה. הוא התחיל לחבק אותי אני זוכרת שהוא ניגש אליי הוא קירב את הפה על הפה שלי והתחיל לנשק אותי זה הדבר הכי מגעיל בעולם רצתי לשירותים ובפשוט הקאתי את הנשמה שלי. אני פשוט לא נמשכתי אליו בשום צורה. הוא היה מלוכלך כל כך. אמרתי לו שהוא אולי הוא ישים דאודורנט אולי שיתרחץ אולי שיהיה יותר מטופח ‏אז הוא התחיל לצעוק עליי שהוא לא מודרני רק מודרניים עושים כאלה דברים. הוא סיפר לי שהוא הולך רק למקווה, הוא לא רוצה להתרחץ. אז אמרתי לו אז למה אני צריכה כל הזמן להתרחץ ולנקות את עצמי? ‏ללכת למקווה להיות הכי נקייה? את הכל בשבילך ‏ומה איתי לי לא מגיע משהו מטופח?‏ יש לי עוד מלאאאא מה לכתוב אני יכולה לכתוב ספר שלם. הסדרה הזו היא ממש כאילו על החיים שלי אז אכתוב עוד קצת. 9) בסוף כשבסדרה הוא הולך וגוזר את הפייעס, שהוא מבין שהוא עשה טעות, שהוא הבין שבעצם אשתו היא הכי יקרה לו בעולם, והוא מסכים לזרוק את אמא שלו ואת כל המשפחה שלו בשביל להיות איתה, ורוצה באמת להפוך לבעל טוב אוהב ומסור, ‏והוא באמת מצטער ומתנצל, הוא מבין שהיא באמת כל עולמו. ואז היא אומרת לו "עס איז שוין שפעט" (מאוחר מידי) ‏ככה היה אצלי כשעזבתי את בית יום אחד. הוא שלח אנשים להסביר שהוא מתנצל והוא יודע כמה הוא הפסיד והוא יודע כמה הוא חנק אותי וכמה הוא לא נתן לי לעשות שום דבר. הוא כל כך מצטער על כל מה שהוא עושה לי ‏והוא מוכן להשתנות בשבילי. באמת מצטער, הוא בכה בלי סוף. אבל אז אמרתי לו שמאוחר מדי כי באמת היה מאוחר מדי!! אם הוא היה לפני כמה שנים תופס את עצמו, ומבין ‏כמה אשתו אישה טובה, וכמה אשתו ‏תעשה הכל בשביל לבנות בית יפה וטוב, ולגדל את הילדים בצורה הכי טובה שיכולה. אז הייתי נשארת. אבל עכשיו מאוחר מדי. כשראיתי את הקטע האחרון שהוא מוריד את הפייעס אני בכיתי כמו תינוקת אני לא יכולתי להפסיק לבכות. חצי שעה ישבתי ובכיתי כמו תינוק זה כאב לי כל כך. כל כך כואב לי על כל כך הרבה נשים וגברים שמבינים אחרי כל כך ‏הרבה זמן שמאוחר מדי כבר שמבינים כמה הם טעו. זה שבר לי את הלב. ריסק אותי.. ‏יש מלא ובנות וגברים שנדפקו אחד אחרי השני בגלל סיפור כזה. ‏חבל שככה החברה הזאת מתנהלת... ‏כולי תקווה שהסדרה הזאת תגיע לכמה שיותר אנשים שיבינו כמה רוע יש בדבר הזה שיצטרכו לפרק בתים אחד אחרי השני. שנשים לא יצטרכו להתאבד. או שכבר מתים בתוך עצמם כי כבר לא יכולים לעשות כלום ובזה אסיים!!!

הכותבים שלנו

איזי פוליאס

כותב טורי דעה

רסל דיקשטיין

כותבת במגזין

שניאור שפרינצין

כותב אורח

אליאור מור יוסף

כותב אורח

שפרה יעקובוביץ

כותב אורח

אלישבע גרנות

כותב במגזין

מריה אסטריכר

כותב במגזין

ברוריה לבנון-אברהם

כותב אורח

שי פיאטיגורסקי

כותב אורח

קצת על התקופה...

מגזין "התקופה" מביא אל קדמת הבמה את חייהם, הגיגיהם ויצירותיהם של יוצאי החברה החרדית.

דרך הכתבות ניתן יהיה להבין את המסע העובר על אדם שהחליט לצאת מן החברה החרדית (לאו דווקא אל זה החילוני אלא בכלל), מהן התובנות שמקבלים במסע כזה וכיצד יוצאים יוצרים להם דרך חדשה שעדיין לא הלכו בה מעולם - כל אחד ומסלולו הוא, כל נשמה ונטיית הלב שלה.
דילוג לתוכן