התחברות

נא הכנס את מספר הטלפון שלך למטה נא הכנס את הקוד שנשלח לטלפון שלך שלח קוד מחדש
עדיין אין לך משתמש? הרשם ליוצאים לשינוי עכשיו!

התקופה

אנתולוגיית שירה על מסע יציאה "בגעגועייך חיי"


מילה למילה, שורה ועוד שורה, לשים את הלב על המגש, פרוס ופרוש לרווחה,   פסיעה לפסיעה, בחירה ועוד בחירה, לסלול את הדרך, לצייר מחדש את המפה.   בהתרגשות רבה אנו גאים להציג את היצירה המרשימה: "בגעגועייך חיי" - אנתולוגיית שירים על מסע יציאה   אסופת שירים שנכתבו על ידי יוצאות ויוצאים מהחברה החרדית על מסעות של קריעת ים פרטית, של אומץ לשאול על פשר החיים ושל יציאה לדרך אל הלא נודע.   לקריאת והורדת האנתולוגיה הקליקו   *** אנתולוגיית השירה החלה את דרכה אי שם בספטמבר האחרון, יצאנו לאסוף מקבץ של שירי יציאה שיספרו את סיפורה של תנועת היציאה מהחברה החרדית במסגרת אירועי יום הבחירה 2023. המלחמה הקשה שבאה עלינו ביטלה לנו את התוכניות ואף הביאה איתה מכה כואבת של למעלה מ-20 יוצאות ויוצאים שנרצחו ונפלו, לקראת חג היציאה ממצרים בחרנו לצאת לאור עם האנתולוגיה מתוך כבוד וזיכרון לאלו שעברו את המסע, מסע היציאה וכבר אינם איתנו. לזכרם, לזכר מי שהיו, ולזכר המסע שחלקנו יחד.   לקריאת והורדת האנתולוגיה הקליקו  

געגוע


חסר לי חסר לי ההתרגשות לקראת המלכת המלך חסר לי ההתלהבות שהנה הוא בא הוא צריך אותי שאמליך אותו והנה אני ממליך אותו אני בעצמי וכשאני תוקע בשופר כדי לסמל את ההמלכה זו כמעט אורגזמה ולא בקטע של היהודים באים... חסר לי ההרגשה שעכשיו נקבע העתיד שלי לשנה הבאה ואני יכול אשכרה להשפיע על זה חסר לי ההרגשה שהשופט הוא אבא שלי ואוהב אותי ואני יכול להתרפק עליו ולבכות לו ןאכפת לו ממני זה כבר לא משנה מה הוא יגזור עלי בסוף עצם ההרגשה שאכפת לו עם כל הגדולה שלו הוא מתעניין בי הקטן ומשנה לו מה אני חושב עליו וכמה אני אוהב אותו פשוט ככה פשוט פשוט פשוט ואיבדתי את זה וזה חסר לי הגעתי היום לבית כנסת אף אחד לא אמר לי לבוא אף אחד לא אמר לי מילה כשאתמול לא באתי אבל באתי ספק בשביל ההערינג ספק בשביל החברה ספק בשביל הספרים המעניינים והספות הנוחות שיש במרכז הקהילתי אבל גם בגלל הגעגוע געגוע לרגשות האלו לתחושות לחוויות וניסיתי ניסיתי להרגיש לחוש לחוות אבל לא הצלחתי היו מנגינות יפות ואנשים מצחיקים היה בעל תוקע צרוד וחזן מוכשר וזהו וזה חסר לי ואני מתגעגע

ירושלים


לרות   אֲנִי רוֹצָה לִכְתֹּב לָךְ עַל יְרוּשָׁלַיִם. אֲנִי יוֹדַעַת, שְׁתֵּינוּ יוֹדְעוֹת אוֹתָהּ אֶת שְׁעָרֶיהָ הַקְּרוּעִים בָּנוּ לִרְוָחָה וּמִתְכַּוְּצִים לְשֶׁמַע סִירֵנוֹת אַזְעָקָה, בְּכָל קְרִיאַת חֲדָשׁוֹת אוֹ מַבָּט בַּמַּרְאָה.   אֲנִי יוֹדַעַת, אֲנַחְנוּ בְּנוֹת יְרוּשָׁלַיִם, וְיָדֵינוּ עֲצֵי הַבְּרוֹשִׁים שֶׁל זֶלְדָּה אֲשֶׁר מִתְכַּוְּנִים רַק כְּלַפֵּי מַעְלָה וְכַוָּנָתָם תְּמִימָה וְשׁוֹתֶקֶת.   וְהַחוֹמוֹת הָעַתִּיקוֹת שֶׁהָרוּחַ טוֹפַחַת עֲלֵיהֶן בְּקוֹלוֹת מְשֻׁנִּים, וּבוֹרוֹת הַמַּיִם שֶׁהַקַּיִץ לוֹגֵם מֵהֶם וְעוֹשֶׂה אוֹר וְ תַ הֲ ל וּ כ וֹ ת  הָ אֲ נָ שִׁ י ם אֲשֶׁר בָּאִים וּבָאִים מִי כְּעוֹלֶה לָרֶגֶל וּמִי כְּעוֹלֶה עוֹלָה   רוּת, תֵּל אָבִיב מְכִינָה לָנוּ גַּנֵּי שׁוֹשַׁנִּים לְבֹשֶׂם וּמִגְדָּלוֹת רָמִים לְשִׁכְחָה וּשְׂדֵרוֹת שֶׁמֶשׁ לְיֹפִי. אֲנַחְנוּ הוֹלְכוֹת בָּהּ וְשׁוֹתוֹת אֶת צְחוֹקָהּ הַמָּתוֹק.   אֲבָל, וְזֶה מָה שֶׁאֲנִי רוֹצָה לִכְתֹּב לָךְ - כְּשֶׁאַתְּ נָעָה אֲנִי רוֹאָה בָּךְ גַּם אֶת צִלְלֵי הַבְּרוֹשִׁים, אֶת תַּהֲלוּכַת הָעֲלִיָּה, אֶת הַשְּׁעָרִים, וְלֹא שׁוֹכַחַת.

פלצות


שׁוּב יְקִיצָה. בַּחֶדֶר עִם הַוִילוֹנוֹת. הַלֵּב הוֹלֵם מְרִיצָה אַךְ הָרַגְלַיִם מְאוּבָּנוֹת. אֲנִי יְשֵׁנָה וְלִבִּי עֵר, אֲנִי - מִבְּכִי לְבָנָה וְהוּא - לְצִדִּי נוֹחֵר... אֲנִי - לְדוֹדִי וְדוֹדִי חָמַק עָבָר וְאֵיךְ יְהֵא לְסַעֲדִי כְּשֶׁהוֹתִירָנִי בַּת נֵכַר. הַמֶּלֶךְ מֵת בִּשְׂדֵה הַמְּצִיאוּת וְשֶׁקֶר הָיְתָה הַתִּקְוָה. 'אֱלוּל'. וְ'דָגִים'. וְ'פַּלָצוּת'. וְאִישׁ לֹא לִמֵּד אַהֲבָה.

אני מתנצלת


אֲנִי מִתְנַצֶּלֶת כֵּן מִתְנַצֶּלֶת מֵעֹמֶק לִבִּי שֶׁלֹּא מָצָאתִי זְמַן לְפַנּוֹת לִצְעָדַת הַנָּשִׁים. מִתְנַצֶּלֶת שֶׁסֵּדֶר הָעֲדִיפֻיּוֹת שֶׁלִּי הָיָה שׁוֹנֶה. מִתְנַצֶּלֶת עַל כָּךְ כְּשֶׁקָּמָה לָהּ הַמַּחְשָׁבָה לָלֶכֶת, הִיא בֻּטְּלָה בַּעֲיֵפוּת רִגְעִית. מִתְנַצֶּלֶת עַל כָּךְ שֶׁזָּנַחְתִּי אֶת אַחְיוֹתַי לִכְאֵב, בְּטַעֲנָה סְתָמִית - הֲרֵי כָּל כָּךְ הַרְבֵּה תֵּלַכְנָה לְשָׁם וּבָטוּחַ שֶׁהַזְעָקָה הַזֹּאת עוֹד תִּשְׁמַע. אֲנִי, שֶׁתָּמִיד יוֹדַעַת לַעֲנוֹת וּלְהִתְוַכֵּחַ עַל זְכֻיּוֹת הָאִשָּׁה לֹא נָכַחְתִּי בַּצְּעָדָה שֶׁהָיְתָה אֲמוּרָה לִהְיוֹת הַצְּעָקָה שֶׁל כֻּלָּנוּ. מִתְנַצֶּלֶת שֶׁהַנּוֹשֵׂא הֶחָשׁוּב הַזֶּה בְּקֹשִׁי נִמְצָא לִי בַּמַּחְשָׁבוֹת... גַּם אֲנִי רוֹצָה לִזְעֹק אַחֲרֵי כָּל סִפּוּר, אַחֲרֵי כָּל מִקְרֶה, אַחֲרֵי כָּל חֲדָשׁוֹת כּוֹאֲבוֹת שֶׁגּוֹרְמוֹת לְלִבִּי לְהִתְכַּוֵּץ מִכְּאֵב עָצוּב. שָׁמַעְתִּי כָּל פַּעַם, בָּכִיתִי מִכָּל בְּשׁוּרַת אִיּוֹב, קִוִּיתִי אַחֲרֵי כָּל סִפּוּר שֶׁהַדּוֹר שֶׁלָּנוּ יִשְׁתַּנֶּה. רָצִיתִי לְהַאֲמִין, אַךְ פַּעַם אַחֵר פַּעַם הִתְאַכְזַבְתִּי. הַלְוַאי שֶׁזּוֹ תִּהְיֶה הַצְּעָדָה הָאַחֲרוֹנָה, הַלְוַאי שֶׁרֶצַח אִשָּׁה לֹא יְפַתֵּחַ שׁוּם מַהֲדוּרָה, הַלְוַאי שֶׁלֹּא נִשְׁמַע עוֹד סִפּוּרִים כָּאֵלּוּ, הַלְוַאי, הַלְוַאי. וּבֵינְתַיִם אֲנִי שׁוּב רוֹצָה לְבַקֵּשׁ סְלִיחָה, סְלִיחָה שֶׁלֹּא זָעַקְתִּי אֶת שְׁמֵךְ, אֶת סִפּוּרְךָ, אֶת עָבָרֵךְ. סְלִיחָה.

שברי לוחות


שִׁבְרִי לוּחוֹת מֻנָּחִים בָּאָרוֹן שְׁבָרַי נָפוֹצוּ בָּרוּחַ וְכֹל הַמְּאַסֵּף יֵלֵךְ אַחֲרוֹן חִזָיוֹן מְדַבֵּר וְסִיר נָפוּחַ שְׁמָמָה עַל פְּנֵי מִדְבָּר סִינִי גַּם הָהָר כְּבַר לֹא עַשֵּׁן יָבְשׁוּ כָּל מֲעַיָנַי וְזֶה אֲשֶׁר לֹא יָנוּם - יָשֵׁן אַיֵּה קוֹלוֹת וְלַפִּידִים? הֵיכָן הַסְּנֶה הַבּוֹעֵר? בְּאֶרֶץ צִיָּה הוֹלְכִים אֲבוּדִים רַק הֵד קוֹלֵנוּ הוֹלֵךְ וְחוֹזֵר 'יָפָה הִנְּךָ רעייתי וּמוּם אֵין בְּךָ' מִי יַגִּיד לָנוּ זֹאת? וּמִי יֵדַע לוֹמַר לָעַם בֶּטַח הֵיכָן שׁוֹכֶנֶת אֶרֶץ מַעְיָנוֹת   ציור: Joshua passing the River Jordan with the Ark of the Covenant, by Benjamin West, 1800, oil on wood, 895 * 677 mm.

מי שברך


מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחַק וְיַעֲקֹב, מִי שֶׁיָּצַק בְּךָ בִּינָה וְרִנָּה וּמַכְאוֹב, מִי שֶׁבָּרָא עוֹלָלִים רָצִים עַל הַדֶּשֶׁא, מִי שֶׁנָּתַן אֶת הַיָּם וְצִיֵּר לָנוּ קֶשֶׁת, מִי שֶׁטִּפְטֵף מִמָּרוֹם גְּשָׁמִים שֶׁל בָּרְכָה שֶׁיִּשְׁטְפוּ דִּמְעָתֶךָ וְיַסְווּ קוֹל צְרָחָה-   הוּא שֶׁהוֹלִיךְ פְּעָמֶיךָ מִדֶּחִי אֵל דֶּחִי. הוּא שֶׁלִּטֵּף בְּרַכּוּת וְסָטַר עַל הַלְּחִי. הוּא שֶׁשָּׁמַע קוֹל בְּכָיֶיךָ מִבֵּית הַכָּבוֹד וְשָׁתַק וְנִמְלַט אֵל אֲחוֹרַי הַפַּרְגּוֹד. הוּא שֶׁהָיָה לִי וְהוּא שֶׁכְּבָר אֵין. בָּרוּךְ שֶׁפָּטַרְנוּ וְנֹאמַר אַמֵּן.

תִּהְיוּ יוֹסִי


יוֹסִי אוֹהֵב דְּבָרִים. יוֹסִי לְמָשָׁל אוֹהֵב לֶאֱהֹב, אֲבָל זֶה אָסוּר. יוֹסִי אוֹהֵב עוֹד דְּבָרִים שֶׁאַף אֶחָד בַּסְּבִיבָה לֹא מְדַבֵּר עֲלֵיהֶם. יוֹסִי גַּם לֹא מֵבִין לָמָּה מְכַבִּים לוֹ שׁוּב וָשׁוּב אֶת יֵצֶר הַחַיִּים. יוֹסִי הָלוּם הוֹרְמוֹנִים, וְאֵין לוֹ מֻשָּׂג מָה עוֹשִׂים אִתָּם. יוֹסִי נוֹבֵר בַּעֲרֵמַת הָעִתּוֹנִים שֶׁמֵּאֲחוֹרֵי הַקִּיּוֹסְק כְּשֶׁאַף אֶחָד לֹא רוֹאֶה. יוֹסִי יוֹצֵא לְחַפֵּשׂ אֶת תֹּם נְעוּרָיו... יוֹסִי יוֹדֵעַ. יוֹסִי חָכָם. תִּהְיוּ יוֹסִי.

נחמת שוטים


בַּיּוֹם שֵׁהַקוֹרוֹנַה נֶעֶלְמָה, הִרְגַּשְׁתִּי קָצַת עָצוּב. וְלֹא סִפַּרְתִּי עַל זֶה לְאַף אֶחָד, כִּי הִרְגַּשְׁתִּי מְרֻשָּׁע, וְלֹא רָצִיתִי שֶׁיֵּדְעוּ.   לֹא רָצִיתִי שֶׁיָּדְעוּ, שֶׁכְּשֶׁהַכֹּל מִתְעוֹרֵר לְחַיִּים; הַבּאָרִים, הַחֶבְרָ'ה, הָרַעַשׁ, פְּקָקִים.. אֲנִי מִצְטַנֵּף בְּקַצֵּה שֶׁל מִטָּה, מַרְגִּישׁ חֲרָדָה, "נִשְׁאַרְתָּ מֵאָחוֹר!" צוֹעֶקֶת לִי בָּאוֹזֵן, בִּלְחִישָׁה   וְזֶה לֹא שֶׁמַּמָּשׁ 'איּן לִי לְאָן לַחֲזֹר'.. פָּשׁוּט שֶׁעוֹד לֹא מָצָאתִי אֶת עָצְמִי שָׁם, בָּעוֹלָם אָאוּטְסַיְדֶּר כָּזֶה, שֶׁסָּבְבָה.. זוֹרֵם, אֲבָל אֵם תִּתְקָרֵב אֵלָיו יוֹתֵר מִדַּי, הוּא הוֹפּ! נֶעְלָם   אִם רַק הָיָה לִי כֶּלֶב, וְכֶסֶף, וְאוֹפִי פָּחוֹת מְתֻסְבָּךְ, וְהַוֶּסְפָּה שֶׁלִּי לֹא הָיְתָה מִתְקַלְקֶלֶת בָּטוּחַ שֶׁהָיִיתִי כְּמוֹ כֻּלָּם, עוֹלֶה עַל מַסֵּכָה, וְנוֹסֵעַ לָעִיר לַחֲגֹג כְּמוֹ כָּל חַי בְּסֶרֶט   אָבַל בְּמַצָּבִי, אִם הָיוּ שׁוֹאֲלִים אוֹתִי; רַע אוֹ נוֹרָא? אָפֹר אוֹ שָׁחֹר? אוּלַי עָדִיף לִי בַּבַּיִת.. הָיִיתִי אוֹמֵר, עוֹד מֻקְדָּם לִי לַחֲזֹר   אוּלַי עָלָי הֵם אָמְרוּ, אֶת אוֹתוֹ מִשְׁפָּט שֶׁל חָכְמָה אוּלַי אֲנִי זֶה שֶׁצָּרַת רָבִים אֶצְלוֹ הִיא בֶּאֱמֶת נֶחָמָה.   צילום: דבורה עמית. פנום פן, קמבודיה.

מְחַכָּה לַאוֹטוֹבּוּס


בְּדִירָה קְטַנָּה חֲשׁוּכָה מְעַט, בַּבִּנְיָן הַפִּנָּתִי הַצָּמוּד לַתַּחֲנָה, גַּלִּי יוֹשֶׁבֶת עַל הַסַּפָּה בַּסָּלוֹן, וּמְחַכָּה לַאוֹטוֹבּוּס שֶׁיַּחֲזִיר אֶת הַבָּנוֹת מִמֶּרְכַּז הָעִיר.   הַתְּמוּנוֹת שֶׁל הַיְּלָדוֹת הַצְּעִירוֹת, מֻנָּחוֹת בְּאֹפֶן בּוֹלֵט וּמְכֻוָּן, בְּפִנַּת הַזִּכָּרוֹן עַל הַמְּזָוֶה בַּצַּד, וּמְחַיְּכוֹת אֵלֶיהָ כָּל הַזְּמַן, כְּדֵי שֶׁחָלִילָה לֹא תִּשְׁכַּח אוֹתָן, וְשׁוּב תִּזָּכֵר, וְאָז יִהְיֶה לָהּ קָשֶׁה מִדַּי.   הַשָּׁנִים חָלְפוּ, אוֹטוֹבּוּסִים עָבְרוּ, וְגַם רַכֶּבֶת קַלָּה, וּכְבָר נָטְעוּ לְזִכְרָן גַּן בַּשְּׁכוּנָה. יְלָדֶיהָ הָאֲחֵרִים כְּבָר בָּגְרוּ, חֶלְקָם בִּתְשׁוּבָה חָזְרוּ אוֹ לְתַלְמִידֵי כַּהֲנָא הִצְטָרְפוּ.   וְגַּלִּי...   גַּלִּי לֹא חָזְרָה בִּתְשׁוּבָה, לֹא הִצְטָרְפָה לְשׁוּמָקוֹם, לֹא נָטְעָה שׁוּם דָּבָר, וְלֹא נָקְמָה בְּאַף אֶחָד...   מֵאָז הַפִּגוּעַ, גַּלִּי יוֹשֶׁבֶת עַל הַסַּפָּה בַּסָּלוֹן, וּמְחַכָּה לַאוֹטוֹבּוּס שֶׁיַּחֲזִיר אֶת הַבָּנוֹת מִמֶּרְכַּז הָעִיר.   צילום: נתי גלזר

הכותבים שלנו

איזי פוליאס

כותב טורי דעה

רסל דיקשטיין

כותבת במגזין

שניאור שפרינצין

כותב אורח

אליאור מור יוסף

כותב אורח

שפרה יעקובוביץ

כותב אורח

אלישבע גרנות

כותב במגזין

מריה אסטריכר

כותב במגזין

ברוריה לבנון-אברהם

כותב אורח

שי פיאטיגורסקי

כותב אורח

קצת על התקופה...

מגזין "התקופה" מביא אל קדמת הבמה את חייהם, הגיגיהם ויצירותיהם של יוצאי החברה החרדית.

דרך הכתבות ניתן יהיה להבין את המסע העובר על אדם שהחליט לצאת מן החברה החרדית (לאו דווקא אל זה החילוני אלא בכלל), מהן התובנות שמקבלים במסע כזה וכיצד יוצאים יוצרים להם דרך חדשה שעדיין לא הלכו בה מעולם - כל אחד ומסלולו הוא, כל נשמה ונטיית הלב שלה.