התחברות

נא הכנס את מספר הטלפון שלך למטה נא הכנס את הקוד שנשלח לטלפון שלך שלח קוד מחדש
עדיין אין לך משתמש? הרשם ליוצאים לשינוי עכשיו!

בגרויות

בר אולחוב

תעודת בגרות מלאה – הבסיס להשכלה גבוהה

בחינת הבגרות היא בחינה ארצית-ממשלתית מטעם משרד החינוך, שמטרתה לבחון את ידיעותיהם של תלמידי בתי הספר התיכון בישראל ושל נבחנים חיצוניים.

הציונים בבחינות הבגרות הם חלק מהמדדים לקבלה ללימודים גבוהים ובחלק ניכר ממקומות העבודה ישאלו אתכם אם יש לכם תעודת בגרות.

בבתי ספר שבפיקוח המדינה הלימודים, כבר בחטיבה, מכוונים להצלחה בבחינות הבגרות, ומושם דגש רב על תרגול לקראת הבחינות. בוגרי החינוך החרדי שרוצים להתקבל למוסדות להשכלה גבוהה נדרשים להשלים את פערי הלימוד כדי “ליישר קו” עם יתר הסטודנטים ולהגיע לאקדמיה עם ידע בסיסי נרחב. אומנם יש אפשרות להתקבל ללימודים אקדמיים ללא תעודת בגרות מלאה, לדוגמה, במסלולים של מכינה קדם-אקדמית, בלימודים באוניברסיטה הפתוחה או במסלולים ייעודים לבני 30 ומעלה.

אם שקלתם את כל האפשרויות והחלטתם שהכי נכון לכם להשלים את לימודי הבגרות, לקבל תעודת בגרות מלאה ולאפשר לעצמכם מרחב בחירה גדול יותר של אפשרויות להשכלה גבוהה – השורות הבאות הן בשבילכם.

נתחיל מניתוח מהיר של מרכיבי התעודה:

הבחינות נערכות במקצועות החובה ובמקצועות בחירה. מקצועות החובה הם: מתמטיקה, אנגלית, עברית – הבנה, הבעה ולשון, היסטוריה, אזרחות, ספרות ותנ”ך.

מקצועות הבחירה, שנקראים גם “מקצועות מורחבים”, או “מקצועות מתוגברים”, נחלקים למקצועות עיוניים ולמקצועות טכנולוגיים.

הלימוד בכל אחד מהמקצועות הוא לפי יחידות לימוד. בכל מקצוע ממקצועות החובה אפשר להיבחן ב5-1 יחידות לימוד. מספר יחידות הלימוד משקף את מידת ההעמקה בחומר ורמת הקושי בבחינה.

סך יחידות הלימוד (יח”ל) המינימלי הנדרש לקבלת תעודת בגרות – 21. לפי הפירוט הבא:

אזרחות – 2 יח”ל, ספרות – 2 יח”ל, היסטוריה – 2 יח”ל, לשון והבעה – 2 יח”ל, תנ”ך – 2 יח”ל, אנגלית – לפחות 3 יח”ל, מתמטיקה – לפחות 3 יח”ל, מקצוע מוגבר – 5 יח”ל.

המלצה: כדי להגביר את סיכוייכם להתקבל לחוג הלימודים שברצונכם להתקבל אליו, בררו במזכירות המוסד האקדמי אם יש דרישה למספר יחידות לימוד במקצוע מסוים. במקצועות ההנדסה והמדעים, לדוגמה, תצטרכו להציג תעודת בגרות שכוללת 5 יחידות לימוד באנגלית ובמתמטיקה.

תכנון מראש של עתידכם האקדמי יחסוך לכם זמן יקר ועוגמת נפש, וגם כסף.

כמות הזמן שתצטרכו להשקיע בלימודים תלויה כמובן בקצב הלימוד שלכם והידע הקודם. על פי רוב, נדרשות בין שנה לשלוש שנים של לימודים אינטנסיביים כדי להגיע לתעודת בגרות מלאה עם ממוצע ציונים מעולה. הביאו בחשבון שעליכם להשלים פערים של 12 שנות לימוד. בשורה התחתונה: התאזרו בסבלנות. היא תשתלם.

 

פטור מבחינת בגרות לבוגרי החינוך החרדי

לנשים רבות יוצאות הקהילה החרדית יש תעודת הוראה, כחלק מהמסלול הקבוע שעוברת בת סמינר. אם יש לך תעודת הוראה ועברת בהצלחה מבחני סאלד (“חוצים”) – ברכות! תוכלי להתקבל ללימודים גבוהים ללא צורך בהשלמת בגרות או בלימודים במכינה קדם אקדמית. כמובן, עלייך לברר מול מוסד הלימוד שבו את רוצה ללמוד מה המדיניות הספציפית שלו בעניין קבלה על סמך תעודת הוראה ומבחני סאלד. בדרך כלל, יידרשו לימודי השלמה במקצועות מתחום המדעים המדויקים. לימודי ההשלמה יהיו במכינות ייעודיות בתוך מוסד הלימודים.

גברים שברשותם תעודת הסמכה להוראה מטעם החינוך החרדי, יצטרכו להשלים לימודים. כדי לדעת אילו מקצועות בדיוק עליכם להשלים פנו למזכירות הרישום במוסד האקדמי שבו אתם מבקשים ללמוד.

 

מבחן אקסטרני

כל מי שמבקש להשלים לימודי בגרות שלא במסגרת בית הספר התיכון, כמוכם למשל, נקרא “נבחן אקסטרני”. להבדיל ממי שנבחן במסגרת לימודיו בתיכון, שנקרא “נבחן אינטרני”.

הבחינה היא אותה בחינה, אבל הציון של תלמידי תיכון מחושב לפי ממוצע של בחינת הבגרות והציון שהשיגו במסגרת בית הספר, ואילו הציון של נבחן אקסטרני משקף את ציון הבחינה בלבד. הציון בבחינה האקסטרנית בכל בחינה הוא שקלול של הציון שקיבלתם בכל אחת מיחידות הלימוד. במקצועות שבהם בחרתם להיבחן ביותר מ-3 יח”ל לימוד תהיו זכאים לנקודות בונוס, כך שבהחלט תוכלו להגיע למצב שממוצע הבגרות שלכם הוא מעל 100.

 

כדי להיבחן בבחינת בגרות אקסטרנית תצטרכו לפתוח “תיק נבחן”. הקריטריונים לפתיחת התיק הם:

  1. מי שלא סיים 12 שנות לימוד בבית ספר תיכון
  2. מי שסיים 12 שנות לימוד בבית ספר תיכון אך לא נבחן בבחינות הבגרות.

אם החלטתם לפרוש מהישיבה לפני סיום זמן הלימוד הרשמי, עליכם לבקש מהישיבה “אישור גריעה” וכן להצטייד באישור על “פטור מחינוך חובה”. כדי לקבל את האישור הזה פנו למוקד העירוני (מוקד 106), בקשו לשוחח עם נציגי מינהל החינוך בעירייה כדי שיסבירו לכם איך מנפיקים אישור כזה.

לפרטים נוספים על פתיחת תיק נבחן קראו כאן.

 

אתם לא לבד בסיפור הזה!

הטיפול בנבחנים אקסטרניים הוא באחריות משרד החינוך, באמצעות אגף הבחינות ששלוחותיו פועלות ברחבי הארץ. תוכלו להגיע לשלוחות אלו בשעות הקבלה, להיפגש עם היועצים במקום ולקבל הסברים מפורטים על התהליך כולו. בפגישה תקבלו מידע על מקצועות החובה לבחינה ומקצועות הבחירה, חומרי לימוד וסיסמה לכניסה ל”אזור האישי” באתר משרד החינוך. השלוחות פועלות בערים ירושלים, תל אביב, חיפה ובאר שבע.

לכתובות ולשעות הקבלה לחצו כאן.

בבואכם אל השלוחה הביאו איתכם את המסמכים הבאים:

  • תעודת זהות
  • תמונת פספורט
  • אם עברתם אבחון דידקטי, הביאו 2 עותקים של האבחון, ממוספרים וחתומים
  • אם למדתם במוסד לחינוך מיוחד, הביאו טופס 07

בפגישה בשלוחה תתבקשו לבחור באיזו עיר ברצונכם להיבחן. הבחינות עצמן יתקיימו בבתי הספר שמשרד החינוך מקצה לנבחנים אקסטרניים, ואתם תשובצו בהתאם לבקשה שלכם. כחודש לאחר הרישום בשלוחה תוכלו כבר להיכנס לאתר של משרד החינוך, לאזור האישי, ולראות באיזה בית ספר שובצתם לבחינות הקרובות.

 

מועדי הבחינות ופרסום הציונים

המבחנים מתקיימים במועד חורף ובמועד קיץ. במועדי החורף היצע המקצועות שבהם אפשר להיבחן נמוך יותר מאשר במועדי הקיץ. אם נבחנתם באחד המועדים ואתם רוצים לשפר את הציון, תוכלו להיבחן שוב במועד קיץ הבא.

הציונים מתפרסמים כחודשיים לאחר הבחינה. תוכלו לראות את הציונים שקיבלתם ב”אזור האישי” באתר האינטרנט של משרד החינוך.

 

מכינה קדם אקדמית או השלמת בגרויות?

בשנים האחרונות יותר ויותר מוסדות אקדמיים פותחים את שעריהם גם למעומדים חסרי תעודת בגרות. במקרים שאין תעודת בגרות, או שהציונים אינם מספיקים להתקבל למסלול המבוקש, יש צורך ללמוד במכינה קדם-אקדמית שנמצאת בתוך מוסד הלימוד עצמו. הלימודים במכינה מחליפים למעשה את הצורך בהשלמת בגרויות. עוד על המכינות קראו כאן.

כדאי לדעת: אם אתם רוצים להתקבל לחוג ספציפי, הלימודים שלכם יהיו במכינה ייעודית שמתמקדת במקצועות שקשורים לתחום הלימוד המבוקש.

לדוגמה:

  • מכינות ייעודיות למדעי החברה. במכינות אלו תלמדו הבעה/אוריינות אקדמית, אזרחות, אנגלית אקדמית, סטטיסטיקה למדעי החברה.
  • מכינות ייעודיות למדעי ההנדסה והמחשב. במכינות אלו תלמדו מתמטיקה ברמה של 5 יח”ל, פיזיקה 5 יח”ל, אנגלית אקדמית ואזרחות.
  • מכינות ייעודיות לתחומי הביולוגיה והרפואה. במכינות אלו תלמדו ביולוגיה, כימיה, פיזיקה, אנגלית.

כדאי לדעת: חומר הלימוד במכינה האקדמית הוא ברמה גבוהה יותר מאשר חומר הלימוד לבגרות. רוב הסטודנטים שמגיעים ללימודים במכינה הם בעלי ידע מסוים במקצועות הנלמדים.

כבוגרי ישיבות חרדיות, אם אין לכם שום רקע לימודי במקצועות הנלמדים, אתם עלולים לחוות תסכול וקושי רב, גם אם תגיעו מפוצצים במוטיבציה להשקיע. זו לא אשמתכם, כמובן. חסר לכם רקע, זה הכול.

מלבד זאת, הנתונים הסטטיסטיים מלמדים שכשליש מהסטודנטים במכינות לא מתקדמים ללימודים במסלול שרצו, גם כאלו שהגיעו עם ידע קודם.

לכן, אם אין לכם שום רקע במקצועות שהוזכרו, כדאי לשקול את המסלול הבא: לימודים לבגרות, בחינת בגרות, המשך לימודים במכינה קדם-אקדמית.

סיבה נוספת לבחור במסלול הזה היא האפשרות ללמוד בנחת. הלימודים במכינה נפרשים על פני סמסטר אחד (4 חודשים) עד 3 סמסטרים (12 חודשים), ואילו הלימודים לבגרות אורכים כשנה עד שלוש שנים.

ועוד פרמטר שכדאי להביא בחשבון – אם תבחרו ללמוד במכינה קדם-אקדמית ותעברו את המבחנים בהצלחה, תוכלו להתקבל למוסד האקדמי שבו למדתם. אם תחליטו להירשם למוסד לימודים אחר ייתכן שתצטרכו לחזור וללמוד במכינה מטעם אותו מוסד. למשל, אם למדתם במכינה קדם אקדמית במכללה, לא תוכלו להתקבל על סמך לימודים אלו לאוניברסיטה ותידרשו להשלמות.

אך אם תהיה לכם תעודת בגרות מלאה ותעברו את הבחינה הפסיכומטרית, תוכלו להירשם לכל מוסד אקדמי שבו תבחרו, בתנאי שתעמדו בדרישות הקבלה של החוג המבוקש.

יתרון נוסף של לימודי השלמה לבגרות על פני לימודים במכינה הוא עבור אלו שעדיין מתלבטים איזה מקצוע ללמוד. הלימודים לבגרות כוללים מקצועות רבים, מגוון נושאים ותחומי עניין. אם אתם עוד לא בטוחים מה נטיית הלב שלכם תוכלו לגלות זאת במהלך הלימודים. לדוגמה, אם אתם מרגישים חיבור ועניין למקצועות מתחום החשיבה הלוגית- מתמטית, למדעי החברה או למדעי הרוח. בתקופת הלימודים לבגרות תוכלו להתייעץ עם סטודנטים ובעלי תארים במקצועות שונים ולקבל החלטה מושכלת.

 

איך לומדים לבגרות?

יש מגוון דרכים ללמוד לבגרות. תוכלו ללמוד בקצב שלכם מספרי לימוד, באמצעות אתר אינטרנט לימודי, בסיוע של מתנדבי “יוצאים לשינוי” או להירשם למוסד לימודים ייעודי. בחרו מה מתאים לכם ביותר.

מיקודית – האופציה הזאת כדאית עבור מי שניחנו בכושר למידה עצמית ולבעלי משמעת עצמית גבוהה. סדרת “מיקודית” היא סדרת ספרים העוסקים בחומר הלימוד לבגרות. החומר תואם למיקוד שמפרסם משרד החינוך בשנה נתונה. הספרים כוללים תקצירים של חומר הלימוד, שאלות ותשובות בדרגות קושי שונות, דוגמאות של שאלונים במתכונת בחינת הבגרות פתורים ומוסברים, וכן הנחיות והצעות לייעול הלימוד וביצוע מטלות הבחינה. כותבי הספרים הם אנשי הוראה ואקדמיה בעלי ותק רב בהכנה לבחינות הבגרות, ורוב המבחנים המופיעים בספרים הם למעשה מבחני בגרות משנים קודמות.

להזמנת הספרים ולפרטים נוספים על למידה מספרים קראו באתר מיקודים (מבית רכס).

  • אתר GOOL – אתר ללימוד עצמאי באמצעות קורסים אונליין. האתר מציע גם לימודים להשלמה לבגרות ברוב המקצועות ובכל הרמות, וגם קורסים אוניברסיטאיים. תלמידים שמגיעים דרך “יוצאים לשינוי” זכאים להטבה משמעותית – גישה חופשית לכל סרטוני ההכנה לבגרות באתר ב-199 ₪ בלבד!

בדקו באתר אם המקצועות שאתם רוצים ללמוד קיימים במערכת ופנו אלינו למימוש ההטבה.

  • תוכנית יוצאים ללמוד – בין שתבחרו ללמוד מספרים, דרך האתר או בבית ספר ייעודי – פירוט על כך יבוא מייד – תוכלו להסתייע במורים מתנדבים ולקבל ליווי אישי וסיוע בתרגול ובחזרה על החומר ללא עלות. לפרטים לחצו כאן.
  • תוכנית “חרדים לעתיד” – תוכנית השלמת בגרויות למגזר החרדי מטעם משרד החינוך. התוכנית מיועדת לגברים בוגרי חינוך חרדי בגילאי 17-25. התוכנית הינה בסבסוד מלא וללא עלות. מסלול הלימוד הוא שנה אחת לבגרות מלאה – 2 סמסטרים – שבכל אחד מהם לומדים 4 מקצועות (סה”כ 8 מקצועות ו- 22 יחידות לימוד). מועדי הבחינות והבחינות עצמן הן בהתאם לכלל התלמידים בארץ.
    מסגרת הלימוד היא 3 פעמים בשבוע בשעות אחר הצהריים 16:00-21:00, כך שאפשר לעבוד במקביל. לפרטים נוספים ניתן לפנות למנחם – רכז התלמידים בשיחת טלפון או בהודעת ווטסאפ במספר 054-8411255

 

בתי ספר, מכונים ומכינות לבגרות

אם חשובה לכם מסגרת לימודים, אם אתם רוצים להכיר אנשים במצב דומה לשלכם ואם אתם רוצים כבר עכשיו להתנסות בלימודים בכיתה, כדאי לשקול את האפשרות של לימוד במוסד לימודים ייעודי.

 

מכללת לוינסקי

המכללה מציעה לימודים לבגרויות לבני 19 ומעלה. תוכלו ללמוד מקצוע ספציפי או ללמוד את כל המקצועות הנדרשים לבגרות מלאה. באפשרותכם לבחור ללמוד בקורס בוקר או בקורס ערב. בכל סמסטר (4 חודשים) תלמדו עד 3 מקצועות. שנת הלימודים בלוינסקי כוללת 2 סמסטרים, הלומדים בסמסטר שנפתח בספטמבר ייבחנו בבחינות בחודש ינואר (מועד חורף), והלומדים בסמסטר שנפתח בפברואר ייבחנו בחודשים מאי-יולי (מועד קיץ).

עלויות:

שכ”ל 6,000 שקלים לסמסטר.

חיילים משוחררים מקבלים מלגה ממשרד הבטחון: לוחמים או תומכי לחימה, עד 5 שנים מתום השחרור, מקבלים מלגת לימודים באופן אוטומטי; חיילים בתפקידים אחרים יכולים להגיש בקשה והיא תיבדק; חיילים בודדים מקבלים מלגת לימודים וכן מלגת קיום על סך 2,500 שקלים.

בוגרי החינוך החרדי, עד גיל 26 שקיבלו פטור משירות צבאי, יכולים להגיש בקשה למלגת משרד החינוך. מלגה זו ניתנת על בסיס רקע סוציואקונומי. בררו עם נציגי המכללה כיצד להגיש בקשה למלגות.

ליצירת קשר עם צוות המכללה: אתר ייעודי. טלפון: 03-6902475 דוא”ל: mechina@levinsky.ac.il

 

מכינת הבוגרים באוניברסיטה העברית

מכינה לחסרי תעודת בגרות שרוצים ללמוד באוניברסיטה העברית.

הרישום למכינה נפתח בחודש מאי ונמשך עד ערב פתיחת המכינה (לרוב, בחודש ספטמבר). הלימודים במכינה נפרשים על פני ארבעה סמסטרים, אורכו של כל סמסטר 3.5 חודשים. בין שני הסמסטרים הראשונים לשניים האחרונים יש חופשה, כך שהלימודים עשויים לארוך כשנתיים. הלימודים מתקיימים באוניברסיטה העברית בירושלים, בבניין פרנק סינטרה, בימים ראשון עד רביעי בין השעות 8:30-16:00.

במכינה נלמדים כל מקצועת החובה לבגרות: אנגלית, מתמטיקה (ברמה של 3 יח”ל), הבעה, לשון, ספרות, ואזרחות; וכן הרחבה במקצועות גיאוגרפיה, מדעי החברה ותנ”ך.

החלוקה לכיתות היא לפי רמת הידע של התלמידים.

מומלץ בחום להשקיע היטב בלימודים, כיוון שממוצע הבגרות שלכם יהיה המדד לקבלתכם לפקולטות השונות באוניברסיטה העברית. במסלולים מסוימים תצטרכו גם להיבחן גם בבחינה הפסיכומטרית או להשלים לימודים במכינות השלמה.

רצוי לברר על ההשלמות שלהן תידרשו סמוך לסיום לימודיכם במכינה, אז תדעו, פחות או יותר, היכן אתם עומדים מבחינת ממוצע הבגרות שלכם, ותוכלו לברר מהן האפשרויות הרלוונטיות עבורכם. אם תרצו ללמוד במוסד אקדמי אחר, שאינו האוניברסיטה העברית, בררו במזכירות המוסד מהם תנאי הקבלה לחוג המבוקש.

עלויות:

עלות הלימודים תלויה בכמות יח”ל שאתם מבקשים ללמוד ובמשך הלימודים. בשיחתכם עם יועצי ההרשמה בררו זאת.

בוגרות ובוגרי מוסדות הלימוד החרדיים יכולים לקבל מלגה מטעם משרד החינוך. המלגה תינתן על בסיס המצב בסוציו-אקונומי של ההורים. אם אתם לא בקשר עם ההורים בקשו מעו”ס אישור על כך והוסיפו את האישור לבקשת המלגה.

מי ששירת בצבא זכאי למלגה דרך משרד הביטחון. מי שהוכר כחייל בודד יקבל בנוסף מלגת קיום, כל עוד לא עברו 5 שנים ממועד השחרור.

תהליך הקבלה:

תהליך הקבלה מתחיל בפגישת ייעוץ. בפגישה תקבלו פרטים על התוכנית ויותאם לכם מסלול לימודים לפי הנתונים שלכם. בוגרות הסמינרים החרדיים יכולות לקבל פטור מלימודים בחלק מהמקצועות.

השלב הבא הוא מבחן “מימ”ד”. המבחן יבדוק את רמת המוכנות שלכם ללמידה ובאמצעותו יהיה אפשר לאתר לקויות למידה. הרישום לבחינה הוא באחריותכם. עלות הבחינה: 180 שקלים. בפגישת הייעוץ בררו עוד על בחינה זו. מומלץ להיכנס לאתר הבחינה, להבין מה נדרש מכם ולתרגל בחנים. למעבר לאתר לחצו כאן.

בהמשך תוזמנו לריאיון אישי. ייתכן שיוצע לכם אבחון כדי לקבל הקלות בבחינות.

לבוגרי השירות הצבאי/הלאומי השירות מסובסד.

ליצירת קשר עם צוות המכינה: טלפון: 02-5881825, 02-5882367. אתר המכינה.

 

מכונים פרטיים:

הלימודים במכונים פרטיים יהיו בדרך כלל יקרים יותר מאשר לימודים במכינות המשויכות לאוניברסיטה או למכללה. אומנם הכיתות במכונים הפרטיים יהיו על פי רוב קטנות יותר אך רמת הלימוד אינה בהכרח גבוהה יותר. לפני שתבחרו באיזה מוסד לימודים תשלימו את הבגרות רצוי לערוך סקר שוק ולבחור את המוסד המתאים ביותר הן מבחינת המחיר והן מבחינת מסלול הלימודים. המכונים המובילים להשלמת בגרויות הם: HIGHQקידום, אנקורייואל גבע.

 

מימון הלימודים:

חיילים משוחררים יכולים לממן את לימודיהם באמצעות כספי הפיקדון. לבירורים בנושא פנו אל מוקד הרישום של המכון.

בהצלחה!

 

חסר לכם מידע? רוצים הכוונה פרטנית? אנחנו כאן בדיוק בשביל זה! מוזמנות ומוזמנים לפנות אלינו כאן

למעבר לפורטל הזכויות של יוצאי החברה החרדית באקדמיה הקליקו כאן

רוצה הכוונה אישית?
לימודים באקדמיה
07/03/2023
דילוג לתוכן