התחברות

נא הכנס את מספר הטלפון שלך למטה נא הכנס את הקוד שנשלח לטלפון שלך שלח קוד מחדש
עדיין אין לך משתמש? הרשם ליוצאים לשינוי עכשיו!

המגזין

מאמרים על ידי משה שלום

תינוקות שנישבו בקולנוע


"נו, בא איתי לקולנוע, פעם אחת אתה חייב לעשות על זה V", שיגע אותי חיים. נכנעתי לו, למרות שלא הבנתי למה לי קולנוע בעולמם של נטפליקס וטלגרם.  עד לפני כמה שנים עוד השתתפתי בדיונים סביב השאלות, האם מיקומו של הסינמה סיטי במשכנות האומה הינו חלק ממזימה חילונית שנועדה לעצור את ההתפשטות החרדית באזור, והאם יש להילחם על סגירת המתחם בשבת. והנה אני מוצא את עצמי עומד בתור לקופת הקולנוע, ולידי עומדים לא מעט בחורי ישיבה שמסתירים את חולצתם הלבנה  מתחת לקפוצ'ון. "איפה תרצו לשבת?" שואלת הקופאית. אני לא עונה. אין לי מושג. חיים ממהר לבחור מקומות טובים, לא קרוב מדי למסך  ולא קרוב מדי לרמקולים 'שצורחים לך באוזן'. אני מפלס דרכי בחושך למושב 10 בשורה 12. מחזיק דלי פופקורן ומרגיש כמו טינייג'ר שבודק גבולות. סשן הפרסומות נמשך ונמשך, וגרם לי להתחרט על 40 השקלים ששילמתי.  סוף-סוף מפציע מולי, בגודל כפול מגודלו הטבעי, שולי רנד, מסתכל היישר לתוך עיניי במבטו המיוסר וזקנו הארוך. הייתי בן 27 כשהגעתי לראשונה בחיי לקולנוע, וצפיתי בסרט המגולל את סיפור הקמת מפלגת ש"ס. החרדים כבשו גם את הסינמה סיטי. רק חסר שבעמדת הפופקורן יתחילו למכור צ'ולנט בליל שישי. כשזה יקרה, תזכרו שאני הראשון שחשבתי על זה. ובינתיים, בשורה 12, חיים לוחש לי את שמו של כל שחקן המופיע על המסך, מספר במהירות מיהו, אילו תפקידים בולטים היו לו במהלך הקריירה ובמה הוא מיוחד. אני נשאב לעולם החרדי של שנות השמונים, ומגלה שלמעט אופנת הסוודרים החומים דבר לא השתנה שם. העסקונה, הקומבינות ומאבקי הכוח משחזרים את עצמם. גם החרדים הספרדים עדיין נלחמים על מקומם. "הבלתי רשמיים" זהו שם הסרט הראשון שראיתי בקולנוע. לא יכולתי שלא להתפעל מהיוצר, חיים בטח יודע את שמו, כשהסרט הציג את דמויותיהם של הרב עובדיה האנושי והחם, ומנגד, הרב שך, שמדבר בשברי משפטים מתחמקים. בשורה מתחתיי ישב זוג שנראה חילוני למהדרין. מה הם מבינים? תהיתי, האם הם מצליחים לרדת לעומקן של דקויות, האם הם מסוגלים להתמוגג כראוי מהחיקוי של "הגדויילים"? תינוקות שנשבו שכמותם. מסוחרר מהצפייה הארוכה יצאתי לרחוב הירושלמי, נשמתי עמוק וגיחכתי לעצמי. עשרים שנות בדיחות חרדיות בנוסח "מי שהולך עם כיפה בלי סרט, בסוף ילך לסרט בלי כיפה" נמסו בקול ענות חלושה בערב פרופורציונלי אחד. הזוג מהשורה מתחתיי הופיע פתאום לידי. "התינוקת שנשבתה" התבררה כבתו של אחד ממקורבי הרב שך. "שמעתי על הסרט הזה והחלטתי שזו דרך טובה לעשות מהטריגר חוויה", אמרה תוך שהיא משעינה ראשה על כתפי בן הזוג, חילוני מהמרכז שהצליח לאהוב את הסרט בלי להבין את הניואנסים. "שולי רנד אדיר", הוא אמר. וכאילו כלום לא יעזור ולא משנה לאן תלך, עמדנו שלושתנו ליד הקולנוע הירושלמי וכמו ישיב'ע בוחרעס מן המניין ניתחנו את השפעתו הפוליטית של הרב שך.

על כורחך אתה זוכר


במקום שממנו באתי אין ציונות. בסמטאות שכונת גאולה הירושלמית שבה גדלתי, המילה "ציונים" הייתה קללה. אבל את יום העצמאות היה קשה לפספס. חווינו אותו בין קירות שזעקו "אסור להשתתף בבחירות הטמאות"; בלילה, מהמרפסת, ראינו זיקוקים; למחרת התגנבנו בין הסורגים בהפסקה לראות את המטס, וכשיצאנו מהחיידר ראינו את ''משה הירש'נס חבר'ה" עטופים בשקים ומקוננים על גודל החורבן שבהקמת המדינה. אבל יום השואה ויום והזיכרון פשוט לא היו קיימים, איש לא טרח אפילו לדבר נגדם. מחנך אכפתי במיוחד היה נכנס לכיתות בתחילת השיעור השני ומודיע שבעשר תהיה אזעקה, אבל אין מה להיבהל – זו לא מלחמה. בכך תם הטקס. לא עמדנו על ההבדל בין יום השואה ליום הזיכרון, לא ידענו מי קבע אותם ומהי המשמעות. רק ידענו שאיפשהו בין סוף "בין הזמנים" לתחילת "זמן קיץ" יהיו צפירות המבשרות את הגעתו הקרובה של יום העצמאות. אפילו הדיון הנדוש והנפוץ, "האם לעמוד בצפירה זה קידוש השם או חילול השם?" חמק לחלוטין מהרדאר. צילומיהם של העיתונאים החרוצים, שתיעדו חרדים צועדים בכיכר השבת בשעת הצפירה, אולי עוררו דיון או סערה בעיתונים "שלהם". אצלנו – זה לא עניין איש. בגרתי קצת. עליתי לישיבה גדולה, ליטאית בבית וגן. יום העצמאות הפך למשהו קרוב ומוחשי הרבה יותר. קולות האימונים לטקס בהר הרצל חדרו מבעד לחלונות הישיבה ועוררו דיון, ספק רציני ספק משועשע, האם הגדר של "אין איסור חל על איסור" תקף על שירת נשים בימי ספירת העומר... עם ההתקרבות הגיאוגרפית של חגיגות יום העצמאות, חוויתי גם התקרבות רעיונית ומנטלית ליום הזה ולימים שקדמו לו. הדבר נעשה פתאום נושא לשיחה עם אנשי החינוך בישיבה. חלק דיברו לעניין, חלק פחות. היו שסיפרו לנו אנקדוטות על החרדי שישב בצפירה ואמר תהילים לעילוי נשמות הנספים, היו שגייסו את הרבי מקאליב כדוגמה לצורת זיכרון חרדית, והיו מחנכים שבלא משים דקלמו את מסריו של הרב נויגרשל, דברים ששמענו בנגני ה-3mp הכשרים כמה ימים קודם לכן. תלמידים פרובוקטיביים השיגו סיפור על הפוסק החרדי, הרב שלמה זלמן אויערבך, שהתייחס להר הרצל כאל מקום קדוש עקב קבורת חללי צה"ל במקום. הנושא היה קיים, רציני ומעסיק: התכתבנו "איתם" וחידדנו מה "אנחנו" עושים שונה, והרבה יותר טוב ונכון. מי קבע שצריך לזכור דווקא בתאריך הזה ובצורה הזו? אנחנו מקימים ישיבות, הם צופרים. אנחנו ממשיכים את מורשתם, הם מתכחשים. אנחנו פועלים לעילוי נשמתם, לומדים את תורתם, הם סתם עומדים. הם עומדים דקה בשנה, אנחנו חיים אותם 365 ימים בשנה. בגרתי עוד קצת. כיום אינני מתגנב להר הרצל בשעות של בין הסדרים, אלא מופיע שם כמנחה קבוצות נוער. אני מוצא את עצמי מספר את מחיר החלום, האומץ והצער לצעירים שבאו לחגוג את קבלת תעודת הזהות הישראלית שלהם. גם אם ארצה, אין לי סיכוי לשכוח את יום השואה או את יום הזיכרון. שבועיים לפני ימים אלו אני כבר נדרש לספר, להגיב, להתייחס – לגעת בקשת החברה הישראלית על גווניה היפים וקצותיה הדוקרים. הרשת מוצפת סרטונים, סיפורים ופוסטים. יש שנזכרים לשאול בפעם המיליון: איפה האל היה בשואה, ויש שמזכירים באובססיה היכן היו אדמו''רים מסוימים בשואה, אבל הרוב המוחלט פשוט מזכיר ונזכר – בסבא מתוק שהסתיר את הקעקוע, בסבתא שהתגברה, בדוד ששתק ובאימא שזעקה. געגועים עזים מתעוררים לאח, חבר, קרוב שנפל במערכה זו או אחרת, והלבבות נשפכים, בוכים, מתחזקים, מנגבים דמעה ומתבוננים. בימים של זיכרון אין כל אפשרות לחמוק מהעובדה כי החיים והמוות חזקים מכול, המוות הוא נחלת כולנו וחיינו יחד, בארץ הזאת, מתערבבים, מלמדים ומזכירים כי עם אחד אנו.