התחברות

נא הכנס את מספר הטלפון שלך למטה נא הכנס את הקוד שנשלח לטלפון שלך שלח קוד מחדש
עדיין אין לך משתמש? הרשם ליוצאים לשינוי עכשיו!

צו ראשון, מיונים ויום הגיוס

צוות יוצאים לשינוי

למסלול – היכון, הכן, שיבוץ!

צה”ל הוא גוף עצום בגודלו. כמה עצום? לפי ויקיפדיה, נכון ליולי 2015, משרתים בצה”ל כ-176,500 חיילים. מתוכם 42,000 חיילים בקבע. נוסף על הסדירניקים וחיילי הקבע כ-445,000 חיילים משרתים במילואים. תקציב הביטחון באותה שנה עמד על כ-70 מיליארד ₪. איך גוף אדיר כל כך יכול לוודא שכל מלש”ב (מועמד לשירות ביטחון – הכוונה היא לצעירים מועמדים לגיוס) יגיע לתפקיד שהולם את יכולותיו וכישוריו? נוסף על גודלו האדיר של צה”ל, מדובר בארגון שגילו כגיל המדינה, ובארגונים ותיקים כל כך קשה לחולל שינויים שמתאימים לעת החדשה. אז איך בכל זאת משבצים מל”שבים לשירות? תמצתנו עבורכם את כל השלבים והמושגים הרלוונטיים, מהצו הראשון עד ליום הגיוס.

 

תהליך המיון

צו ראשון:

צו ראשון הוא הזמנה למפגש הראשון שלכם עם צה”ל. בתאריך הכתוב בצו עליכם להגיע ללשכת הגיוס, לעבור סדרת מבדקים שתכלול מבחנים וראיונות אישיים. המטרה של סדרת המבדקים היא לאפשר למערכת הצבאית להכיר את היכולות שלכם, הפיזיות והקוגניטיביות. בסדרת המבדקים ייקבעו שני נתונים חשובים – הקב”א* קבוצת האיכות; הפרופיל הרפואי. אם יש לכם מוגבלות רפואית מסוימת או היסטוריה רפואית, הביאו איתכם את המסמכים הרלוונטיים. עוד על קביעת הפרופיל הרפואי אפשר לקרוא כאן.

הקב”א, הפרופיל הרפואי ותוצאות שאר המבדקים הם בעלי חשיבות מכרעת בקביעת השיבוץ שלכם, ולמעשה ילוו אתכם במהלך כל השירות הצבאי. אם אתם רוצים להשתבץ לתפקיד קרבי, אם אתם חולמים על תפקידי קצונה ופיקוד, כדאי להתכונן היטב לסדרת המבדקים. בין השאר, תעברו מבחן פסיכוטכני. חשוב להכיר את המבחן הזה ולהתאמן בפתירת השאלות. הסבר על המבחן ומבחנים לדוגמה אפשר לראות בלינק זה.

שימו לב: לפני הגעתכם תצטרכו למלא שאלון לאימות נתונים ושאלון רפואי. השאלונים יחכו לכם באזור האישי ב”אתר מתגייסים”. עוד על ההכנות בבית לפני ההתייצבות בצו ראשון ראו כאן.

 

מה מחכה לכם ביום ההתייצבות לצו ראשון?

תחנה ראשונה: אימות נתונים. בתחנה זו תציגו את עצמכם בפני המאבחנת. היא תשאל אתכם כמה שאלות וכן תתבקשו לענות על מבחן קצר בעברית.

תחנה שנייה: המבחן הפסיכוטכני. אם יש לכם אבחנה בתחום לקויות הלמידה, חשוב להביא איתכם את האבחון ולשתף את המאבחנים.

תחנה שלישית: ריאיון אישי. אתם תישאלו על הרקע שלכם ועל המוטיבציה שלכם להתגייס. אם אתם מעוניינים לקבל הכרה כחיילים בודדים, ספרו בריאיון האישי שאתם יוצאי הקהילה החרדית.

תחנה רביעית: בדיקות רפואיות. הבדיקות כוללות שאלות של הרופא וסדרת בדיקות פיזיות כמו משקל, לחץ דם, גובה, ראייה ועוד.

 

אל תשכחו להביא איתכם את המסמכים הבאים:

  • צו ההתייצבות שקיבלתם בדואר
  • מסמך מזהה, ת”ז או דרכון או רישיון נהיגה או תעודת עולה
  • כרטיס קופת חולים
  • פרטיים אישיים של ההורים, שמות, מספרי זהות ותאריכי לידה
  • אישורים על מצב רפואי – אם יש כאלה

אבחונים על לקויות למידה – אם יש כאלה

 

יום המא”ה:

מא”ה – מיון איתור והתאמה (ובכלל, תתחילו להתרגל, בצבא תיתקלו בהמון ראשי תיבות…) לפי אתר מתגייסים “יום המא”ה מעניק לכם הזדמנות נוספת להוכיח את הכישורים והיכולות האישיות שלכם, שאולי לא באו לידי ביטוי בהליכי הצו הראשון. תוצאות יום המא”ה יתווספו לנתוניכם האישיים, הדפ”ר, ויכולות לסייע לפתוח בפניכם תפקידים נוספים”.

הזימון ליום המא”ה יישלח אליכם במסרון (SMS). נכון לזמן כתיבת שורות אלו, 12/01/2022, יום המא”ה עבר למתכונת מקוונת. לעדכונים ולפרטים נוספים קראו כאן.

 

שאלון העדפות:

בשלב הבא יישלח אליכם שאלון העדפות. בשאלון יוצעו לכם כמה תפקידים, בהתאם לתוצאות שהשגתם בשלבים הקודמים, ותוכלו לדרג את ההעדפות שלכם. באפשרותכם להגיש בקשה לתפקיד שאינו בשאלון העדפות. מבחר כתבות וטיפים בנושא שאלון ההעדפות מחכים לכם באזור ייעודי באתר מתגייסים בלינק הזה.

 

גיבושים / מיונים מיוחדים:

יחידות מיוחדות מאתרות מועמדים מתאימים ומזמינות אותן לימי גיבוש ולהמשך מיונים. הרחבנו על כך במאמר “תפקידים בצה”ל.

 

*כדאי לדעת:

עד אוגוסט 2021 השיבוץ נקבע על פי נתוני הקב”א והדפ”ר. לאחר כמה שינויים שנערכו בתהליך המיון, בהם ביטול מדורג של קביעת “קבוצת איכות” (קב”א), שינוי וקיצור של מבחן הדפ”ר והעברת חלק מהמבדקים לפורמט מקוון, השיבוץ כיום יעיל יותר, שקוף יותר ונגיש יותר.

כדי להתעדכן בתהליך המיון והשיבוץ העכשוויים מומלץ לקרוא ב“אתר מתגייסים”.

 

יום הגיוס

לאחר שתעברו את כל השלבים ייקבע תאריך הגיוס. ביום הגיוס תגיעו לבקו”ם (בסיס קליטה ומיון), תעברו שרשרת חיול של כמה תחנות ותסיימו אותה כחיילים במדים, מוכנים ומזומנים לטירונות ולתחילת תקופת הצבא בחייכם.

סוג הטירונות ומשכה ייקבעו בהתאם לתפקיד שאליו תשובצו.

 

איך להיערך ליום הגיוס?

  • לקרוא – באתר הייעודי של צה”ל תמצאו שלל כתבות, מאמרים וטיפים ליום הגיוס. קראו כאן.
  • להתעניין – שאלו חברים שכבר משרתים ובקשו מהם לספר לכם איך נראה יום הגיוס וכיצד עליכם להתכונן אליו. אם אתם לא מכירים חיילים, הצטרפו לקבוצת הפייסבוק יוצאים לצבא, שם תוכלו להתייעץ עם יוצאות ויוצאים שכבר עברו את יום הגיוס ויוכלו לספר לכם איך זה נראה.
  • להצטייד – רשימת ציוד מצוינת מחכה לכם בלינק הזה.
  • להתכונן – ודאו שאתם יודעים באיזה יום ובאיזו שעה עליכם להתייצב, שיש ברשותכם את כל המסמכים הנדרשים, אם אתם מגיעים בתחבורה ציבורית, בדקו את זמני האוטובוסים. במילים אחרות: ודאו שעשיתם כמיטב יכולתכם כדי להגיע בזמן, עם כל הציוד הנדרש ואחרי הכנה מנטלית מתאימה.

 

תזכורת: כל ההתחלות קשות. קלישאתי אבל נכון!

אם תגיעו מוכנים ליום הגיוס, לאחר שאספתם את כל המידע הדרוש, הצטיידתם כמו שצריך ודאגתם לעצמכם, אתם צפויים לגלות שאחרי כמה ימי התאקלמות מאתגרים אתם מתחילים ליהנות. כן, אפילו בטירונות!

 

שפשוף נעים

נשמח ללוות אותך
טרום צבא
04/03/2023
דילוג לתוכן