התחברות

נא הכנס את מספר הטלפון שלך למטה נא הכנס את הקוד שנשלח לטלפון שלך שלח קוד מחדש
עדיין אין לך משתמש? הרשם ליוצאים לשינוי עכשיו!

שירות לאומי

מיתר גולדין

השירות הלאומי – ליצור שינוי בעולם ולבנות לעצמכם עתיד

 

השירות הלאומי-אזרחי הוא מסלול התנדבות עבור צעירות וצעירות שקיבלו פטור משירות צבאי, מכל מיני סיבות, ומעוניינים לתרום לחברה בתחומים אחרים. המתנדבים בשירות הלאומי משובצים לתפקידים באמצעות אגודות, ומגוון התפקידים שאפשר למלא במסגרת השירות הלאומי הוא עצום. תוכלו לבחור לכם תפקיד שהולם את כישוריכם, את הערכים שלכם ואת מצבכם הפיזי, הכלכלי והרגשי. כמו כן, במסגרות שונות, יתאפשר לכם לקבל דריסת רגל במקום שבו תרצו בעתיד לעבוד ולהתמקצע. מקומות שמעוניינים במתנדבי השירות הלאומי הם מתחומי החינוך, הבריאות, הביטחון, הרווחה, השמירה על הסביבה ועוד.

האפשרות להשתלב בשירות הלאומי פתוחה עבור כל האזרחים ותושבי הקבע במדינת ישראל שקיבלו פטור משירות בצבא, או כאלה שכלל לא נקראו לשרת. למשל, האזרחיות והאזרחים הערבים.

צעירות וצעירים שהשלימו את תקופת השירות הלאומי זכאים להטבות שונות, בדומה לחיילים משוחררים. נדון בכך בהמשך המאמר.

 

צבא או שירות לאומי – מה כדאי?

לשאלה זו אין תשובה חד-משמעית. ננסה לסקור, על קצה המזלג, מה ההבדל בין השירות הצבאי לשירות הלאומי, וכך תוכלו להסיק מה מתאים לכם יותר: צבא או שירות לאומי.

אפשרויות בחירת התפקיד:

בשירות הלאומי אתם בוחרים איזה תפקיד תרצו למלא ובאיזו מסגרת. בצבא אומנם תישאלו מה ההעדפה שלכם, אך בסופו של דבר תשובצו לתפקיד לפי דרישות המערכת ולפי הנתונים שלכם.

סוג המסגרת:

המסגרת הצבאית נוקשה יותר והיא בעלת מערכת חוקים והגבלות רבים בהרבה מאשר בשירות הלאומי. עם זאת, במסגרת השירות הצבאי ניתן מענה לצרכים הבסיסיים (לינה, מחייה ושירותים רפואיים) ובמסגרת השירות הלאומי תצטרכו להתגורר בדירת שירות ולהתנהל כלכלית באופן עצמאי.

סיפוק ומשמעות:

אומנם בצבא יש תפקידים רבים שיכולים להעניק לכם תחושת משמעות וסיפוק, אך בשל המגבלות המובנות של המערכת הצבאית ייתכן שתשובצו לתפקידים שאינם הולמים את כישוריכם ולא תרגישו שהיכולות שלכם באות לידי ביטוי. בשירות הלאומי, לעומת זאת, כיוון שאתם בוחרים מלכתחילה איזה תפקיד תרצו למלא, השירות יעניק לכם תחושת סיפוק והוא יהיה בעל משמעות גדולה עבורכם. בנוסף, אם במהלך השירות תרגישו חוסר עניין בתפקיד או שתגלו שהשירות בפועל הוא לא מה שחשבתם, תוכלו לבקש החלפה. אומנם גם בשירות הצבאי האפשרות לבקש העברה פתוחה בפניכם אך מדובר בתהליך ארוך ומסורבל, וכלל לא מובטח שבקשתכם תיענה.

גובה המענק וסכום הפיקדון בתום תקופת השירות:

על פי רוב, סכומי המענק והפיקדון המגיעים לכם כבוגרי השירות הלאומי יהיו נמוכים יותר מאשר אלו של חיילים משוחררים. חשוב לדעת כי אם תחליטו לפרוש במהלך שנת השירות, מכל סיבה שהיא, לא תהיו זכאים לקבל מענק ולא פיקדון.

 

אז מה בעצם יידרש מכם?

המתנדבים בשירות הלאומי נדרשים להתנדב במסגרת שבחרו 8 שעות ביום, ובסך הכול 40 שעות בחודש. אם יחסרו לכם שעות התנדבות תצטרכו להשלים אותן. בסוף כל חודש יהיה עליכם להגיש לרכזי האגודה טופס עם פירוט שעות ההתנדבות שלכם + חותמת של המעסיק שלכם במקום ההתנדבות. לקבלת תמונה מלאה יותר, בררו עם רכזי האגודה מה בדיוק יידרש מכם ומה עליכם לעשות במקרה שחסרות לכם שעות חודשיות.

 

מה תקבלו?

מגורים:

חלק ממתנדבי השירות הלאומי בוחרים להתנדב בעיר המגורים שלהם ולהמשיך להתגורר אצל ההורים או במקום קבוע אחר. אם תחליטו להתנדב במקום מרוחק מעיר המגורים שלכם תהיו זכאים להתגורר בדירת שירות. המגורים בדירות שירות ניתנים ללא כל השתתפות עצמית. בדירות אלו מתגוררים כמה מתנדבים, והם מנהלים את חייהם באופן עצמאי, אך בכפוף לדרישות הספציפיות של כל אגודה.

דמי כיס:

בתקופת השירות, בכל חודש, תקבלו דמי כיס. הסכומים נעים בין 400 ל-1,000 ש”ח. גובה הסכום נקבע לפי חישוב של המרחק בין דירת השירות לדירת ההורים, המרחק בין מקום ההתנדבות לדירת השירות ולפי משתנים נוספים.

נסיעות:

בתחילת תקופת השירות תקבלו “תעודת מתנדב” שבאמצעותה תהיו זכאים לנסוע בחינם בתחבורה הציבורית העירונית וברוב הקווים הבינעירוניים. הפטור מדמי נסיעות הוא לאוטובוסים ולרכבות. לתשומת לב, במקומות רבים כמו מוזאונים, תיאטראות בתי קולנוע וכדומה הצגת תעודת המתנדב תעניק לכם הנחה בדמי הכניסה.

מפגשי לימוד:

אם תבחרו להתנדב במסגרת אגודה דתית תצטרכו להשתתף במפגשי לימוד שנקראים “אורייתא”.

אפשרות לעבוד/ללמוד תוך כדי השירות:

אם תזדקקו לכך, תוכלו לבקש אישור לעבוד במקביל להתנדבות במסגרת השירות הלאומי. לימודים סדירים אינם אפשריים במסגרת השירות, אך גם בנושא זה יש גמישות. בדקו עם האגודה שבאמצעותה תבחרו להתנדב.

 

איך מתקבלים לשירות הלאומי?

כל המידע נמצא ברשת. אנו ממליצים לכם להיכנס לקישורים הבאים ולהכיר את האגודות השונות שבאמצעותן אפשר להשתבץ לתפקידים במסגרת השירות הלאומי.

האגודה לשירות לאומי – באגודה יש מסלול לדתיים ומסלול לחילונים.

אגודות במסגרת דתית: בת עמי, עמינדב.

אגודה במסגרת חילונית: ש”ל-שיל”ה.

אגודה שמשלבת דתיים וחילונים: עמותת שלומית.

היכנסו ללינקים והכירו את האגודות. בררו מה כל אחת מהן מספקת, מי האנשים העומדים מאחורי האגודה, מהם התנאים ומהן התוכניות של כל אחת מהן. כך תוכלו להסיק למי מהן אתם מתחברים יותר ובאיזו אגודה תוכלו לשרת שירות משמעותי ומועיל.

תהליך הקבלה מתחיל ברישום ל”סיירת”. סיירת הוא יום שבו תסיירו במקום שבו אתם רוצים להתנדב ותעברו ראיונות. שימו לב, ההרשמה פתוחה במועדים מסוימים בלבד. זמני הרישום מפורטים באתרי האגודות.

חשוב להיערך היטב ליום הסיירת, להגיע מוכנים עם שאלות, להתכונן לריאיון ולמפגש עם המתנדבים האחרים במקום.

על פי רוב, כעבור שבועיים מיום הסיירת תקבלו תשובה חיובית או שלילית. במקרה של תשובה חיובית תמשיכו בתהליך הקבלה. שלבי תהליך הקבלה משתנים ממקום למקום. אם התשובה שלילית, בררו עם רכזי השירות אילו תפקידים אחרים יכולים להתאים לכם והירשמו לסיירת.

אם פספסתם את מועד הרישום, או שיום הסיירת כבר התמלא, בקשו מרכזי השירות לתאם לכם מועד אחר.

כדאי לדעת: תהליך המיון לשירות הלאומי יכול להיות מייגע ומתיש. לפעמים תרגישו שכביכול “עושים לכם טובה” ושאתם נבחנים בקפידה יתרה. אבל אין באמת סיבה להילחץ. המקומות המעוניינים במתנדבי השירות הלאומי זקוקים לכם!

 

הזכויות שלכם בתום השירות:

בתום השירות תהיו זכאים לאותן הזכויות כמו של חיילים ג’ובניקים משוחררים. כפי שציינו קודם, סכומי המענק והפיקדון של בוגרי השירות הלאומי נמוכים מאלו של בוגרי השירות הצבאי. אנו ממליצים בחום לדעת מראש מה יהיו הזכויות שלכם בתום השירות. כל הפרטים באתר “כל זכות”. באתר זה תוכלו להרחיב את הידע שלכם בכל הקשור להתנדבות במסגרת השירות הלאומי ולקבל החלטה מושכלת.

 

רוצה מידע נוסף?
מהלך השירות
03/03/2023
דילוג לתוכן